28 november 2012
BMW i3 Concept Coupe

BMW i3 Concept Coupe

BMW onthult i3 Concept Coupe

28 november 2012 | BMW presenteert de i3 Concept Coupé. Het studiemodel luidt de volgende fase in op weg naar productie van de elektrisch aangedreven i3 en maakt duidelijk welke variëteit aan modellen mogelijk is binnen het BMW i submerk. In het design en materiaalgebruik komt de essentie van Next Premium duidelijk tot uiting: duurzame luxe. De BMW i3 Concept Coupé staat als wereldprimeur op de Los Angeles Motor Show.

De grote 20-inch lichtmetalen wielen dragen bij aan het dynamische voorkomen en zorgen tegelijkertijd voor een lager brandstofverbruik dankzij hun beperkte breedte. De i3 Concept Coupé wordt gekenmerkt door een nieuwe interpretatie van het BMW i "Stream Flow Design" aan de zijkant. De portieren zijn hierbij voorzien van een opvallende dynamische lijn die in één oogopslag lichtgewicht, transparantie en een goede stroomlijn uitstraalt. Binnen wordt deze lichtvoetigheid doorgezet in een ruim opgezet interieur met natuurlijke materialen als leder, hout en wol.

BMW i3 Concept Coupe

Het studiemodel is voorzien van "ConnectedDrive" voorzieningen. De i3 Concept Coupé is de eerste BMW die volledig 'connected' is en op slimme wijze communiceert met zijn inzittenden en zijn omgeving. Via een smartphone is de auto bijvoorbeeld te lokaliseren en zijn laadstations te vinden. Ook is de accustatus op afstand te bekijken en is een tijd in te stellen waarop het laadproces moet beginnen.

"Last Mile Navigation" zorgt ervoor dat de eigenaar van de auto zijn auto kan terugvinden in bijvoorbeeld een grote parkeergarage. Zijn smartphone navigeert hem dan naar de juiste plek. "Intermodulaire" routeplanning geeft diverse opties om naar een bestemming te reizen, waarin ook het plaatselijke openbaar vervoer in de navigatie wordt meegenomen.

BMW i3 Concept Coupe

De BMW i3 Concept Coupé is voorzien van een 125 kW (170 pk) sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Deze motor levert een koppel van 250 Nm.

Een lithium-ion-accu zorgt voor de energievoorziening. Zoals bij elektrisch aangedreven auto's gebruikelijk is, fungeert de elektromotor bij het indrukken van de rem als dynamo, om de remenergie te benutten voor het bijladen van de accu. De BMW i3 Concept is ook uitgerust met een speciale 'cruise'-functie: bij het loslaten van het gas wordt de aandrijving ontkoppeld, zodat de auto vrij doorrijdt. Ook dat draagt bij aan de gemiddelde actieradius van 160 kilometer. Met de spaarzame ECOPRO+stand ingeschakeld is de topsnelheid begrensd op 90 km/uur om de actieradius zo groot mogelijk te maken en zelfs met 20 procent te vergroten in vergelijking met het rijden in de stand Comfort.

BMW i3 Concept Coupe

De BMW i3 Concept Coupé is gebouwd volgens de "LifeDrive"-architectuur. De basis van het onderstel is een langwerpige Drive-unit met de accu geïntegreerd. Achter de accu zijn de compacte elektromotor en de transmissie ingebouwd. Hier bovenop is de van koolstofvezel gemaakte carrosserie is gemonteerd.

BMW Group koppelt aan de BMW i modellen een "e-mobility" concept. Niet alleen de modellen zelf zijn duurzaam, ook alle complementaire mobiliteitsservices dragen bij aan een zo duurzaam mogelijke invulling van mobiliteit. Voorbeelden van "Urban Mobility" volgens BMW zijn "DriveNow" en "MyCityWay". DriveNow is een autodeelproject van BMW Group dat het mogelijk maakt om in de stad overal waar het de klant uit komt een auto te huren en weer achter te laten. MyCityWay is een real time app van BMW i waarmee gebruikers gemakkelijk hun route kunnen uitstippelen. Zowel voor een wandeling door de stad of reizend met het openbaar vervoer of de auto. Beide producten werken met geavanceerde Location Based Service technologie en maken mensen niet alleen makkelijker en comfortabeler maar ook duurzamer mobiel.

BMW i3 Concept Coupe

Eind 2013 verschijnt de i3 op de markt als eerste BMW die vanaf de ontwikkelingsfase tot over de gehele levenscyclus op duurzaamheid is gericht. De productie van deze auto zal volledig plaatsvinden met behulp van duurzame, regeneratieve energiebronnen.