20 november 2012
Mercedes-Benz S-Klasse

Mercedes-Benz S-Klasse

Mercedes-Benz kondigt nieuwe S-Klasse aan

20 november 2012 | De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse wordt volgend jaar onthuld. Het nieuwe topmodel krijgt als het ware ogen rondom en de verschillende sensorgestuurde assistentiesystemen werken nauw met elkaar samen. Belangrijke innovaties zijn de remassistent voor kruisend verkeer (Cross-Traffic Assist), een betere herkenning van voetgangers, de actieve gordelsluiting en de gordelbag voor de achterpassagiers. Ook is de nieuwe S-Klasse de eerste Mercedes waarin standaard geen enkele gloeilamp meer is verwerkt.

Alle innovaties die in de nieuwe S-Klasse debuteren, zijn te vangen onder één noemer: Intelligent Drive. Dit betekent onder meer dat assistentiesystemen niet meer afzonderlijk onder de kopjes 'veiligheid' of 'comfort' worden gerangschikt; ze lopen nu in elkaar over. De essentie van Intelligent Drive is dat sensoren en systemen nauw met elkaar samenwerken.

Een belangrijk nieuw assistentiesysteem in de nieuwe S-Klasse is BAS PLUS met Cross-Traffic Assist. Dit remassistentiesysteem helpt de bestuurder niet alleen kop-staartbotsingen te voorkomen of de gevolgen daarvan te beperken, maar kan de bestuurder nu ook assisteren bij dreigende aanrijdingen met kruisend verkeer. Hiertoe werken een stereo-camera en radarsensoren samen. Samen 'zien' ze van links of rechts komend verkeer dat gevaar op kan leveren. In dat geval volgen optische en akoestische signalen om de bestuurder te waarschuwen

Als de bestuurder de rem bedient, maar te voorzichtig remt, zorgt BAS PLUS automatisch voor extra remdruk. Zelfs maximale remkracht voor een noodstop is daarbij mogelijk. Door de gedoseerde remactie krijgt achteropkomend verkeer mogelijk ook een grotere remweg ter beschikking. Cross-Traffic Assist werkt bij snelheden tot circa 72 km/h terwijl BAS PLUS bij verkeer in langsrichting de bestuurder over het volle snelheidsbereik kan ondersteunen.

Mercedes-Benz S-Klasse

Deze assistentiesystemen die in gevaarlijke situaties autonome remacties mogelijk maken, zijn nu ook uitgevoerd met voetgangersherkenning. Dit kan door data van een stereo-camera en radarsensoren gecombineerd te verwerken. Als een voetganger vóór de auto wordt gedetecteerd, volgen akoestische en optische waarschuwingen. Als de bestuurder een remactie inzet, zorgt BAS PLUS aan de hand van de situatie automatisch voor de juiste remkracht. Als de bestuurder niet remt, voert het systeem een autonome remactie uit. Voetgangers worden herkend tot een snelheid van 72 km/h, bij snelheden onder de 50 km/h kan een aanrijding met voetgangers autonoom worden voorkomen.

Dit assistentiesysteem krijgt een nieuwe dimensie doordat ook achteropkomend verkeer wordt gemonitord. Als de radarsensor in de achterbumper 'ziet' dat er aanrijdingsgevaar bestaat, gaan automatisch de alarmlichten aan. Ze knipperen met een hogere frequentie dan normaal om de achterligger te waarschuwen. Op dat moment worden ook preventieve PRE-SAFE maatregelen ter bescherming van de inzittenden geactiveerd zoals het aanspannen van de reversibele gordelspanners.

Als de auto bewust door de bestuurder stilstaand wordt gehouden (hold-functie, rem- of parkeerstand geactiveerd) wordt deze hierin geassisteerd door een automatische verhoging van de remdruk. Hiermee wordt het risico op een whiplash voor de inzittenden beperkt. Dit voorkomt bovendien dat het voertuig 'doorschiet' en vervolgschade aanricht zoals een aanrijding met een andere verkeersdeelnemer.

Met PRE-SAFE Impulse wordt de beschermende werking van de achtergordels vergroot. Bij een dreigende kop-staartbotsing zorgen de gordelspanners van dit systeem ervoor dat de inzittenden zo ver mogelijk in de stoel worden gedrukt, nog vóór de krachten van de aanrijding vrijkomen. Daardoor wordt tussen de inzittende en de rugleuning van de voorstoelen meer bewegingsvrijheid gecreëerd. In de fase van het ongeval wanneer de belasting op de achterinzittenden het hoogst is, kan de gecreëerde extra bewegingsvrijheid voor de achterpassagiers door gecontroleerde energieafbouw weer worden benut.

Mercedes-Benz S-Klasse

Door deze pre-versnelling en de gordelkrachtbegrenzing worden de achterpassagiers tijdelijk 'geïsoleerd' van de crash. Dit beperkt bij een frontale crash voor de achterinzittenden het riscio op verwondingen of de ernst ervan. Bij PRE-SAFE Impulse kan de gordel op alle drie gordelverankeringspunten pyrotechnisch worden teruggetrokken en krachtgestuurd weer worden vrijgegeven. Het belangrijkste verschil met de gebruikelijke gorderspanners is dat de spankracht over een duidelijk langere tijd vastgehouden kan worden. Afhankelijk van de zwaarte van het ongeval is de vermindering van de gordelspanning nu in stappen te reguleren.

De adaptieve cruise control waarmee automatisch afstand wordt gehouden tot de voorganger is er nu ook met Steering Assist. Dit helpt de bestuurder om centraal zijn rijbaan te blijven. Een stereo-camera herkent wegmarkeringen. Indien nodig wordt de bestuurder licht geassisteerd om in de juiste richting te sturen. Steering Assist 'merkt' of de bestuurder de handen op het stuur heeft. Zo niet, dan volgt eerst een optisch signaal. Als de bestuurder hierop niet reageert, dan klinkt een akoestische waarschuwing en wordt de assistentie in dwarsrichting uitgeschakeld.

DISTRONIC PLUS met Steering Assist is tot een snelheid van 200 km/h te activeren. De gewenste snelheid kan daarbij tussen 30 en 200 km/h worden ingesteld. Bij geringe snelheid in files kan Steering Assist zich oriënteren op de voorganger. Dit maakt zelfs bij onduidelijke of ontbrekende wegmarkeringen gedeeltelijk autonoom filerijden mogelijk.

Het nieuwe Night View Assist PLUS herkent naast voetgangers nu voor het eerst ook dieren in het gevarengebied vóór de auto. De derde generatie Night View schakelt in donkere situaties de snelheidsmeter in het instrumentenpaneel automatisch om naar een beeldscherm met heldere zwart/wit weergave van de situatie vóór de auto. Personen en/of dieren (koeien, herten of paarden) worden daarbij gekleurd gemarkeerd. Door de spotlight-functie van de koplampen worden ze bovendien kortstondig achter elkaar even in het spotlicht gezet. Aanvullend op de infraroodlampen in de koplampen die gecombineerd zijn met een infraroodcamera achter de voorruit, is nu ook in de grille een lange afstand-infraroodsensor gemonteerd. Hiermee worden voetgangers tot 160 meter voor de auto herkend en dieren tot ca. 100 meter. Night View Assist Plus vestigt zo de aandacht van de bestuurder op de gevaarlijke situatie.

Mercedes-Benz S-Klasse

De in de veiligheidsgordel geïntegreerde airbags (voor passagiers achterin) beperken het risico op verwonding bij een frontale aanrijding. Als de crashsensoren een zware frontale aanrijding herkennen, wordt de gordelbag geactiveerd. De oppervlakte van de gordels wordt hierdoor circa 3 keer zo groot. Zo wordt de druk op de borstkas en daarmee het risico op verwondingen aanzienlijk beperkt.