16 november 2012
Honda Civic (2011 - 2017)

Honda Civic (2011 - 2017)

Nieuwe dieselmotor voor Honda Civic

16 november 2012 | De nieuwe 1,6-liter i-DTEC-dieselmotor is de eerste van de Earth Dreams Technology-motorenlijn die Honda in Europa op de markt brengt. Deze motor zal begin 2013 geïntroduceerd worden in de Civic. Honda's i-DTEC-dieselmotor combineert een laag verbruik (3,6 l/100 km, oftewel 1 liter op 27,8 km) met een vermogen van 120 pk en een trekkracht van 300 Nm. Dit alles gaat samen met een lage CO2-emissie van 94 g/km. Daardoor geldt voor de 1.6 diesel een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting en valt hij in de bijtellingscategorie van 20 procent.

De nieuwe 1,6-liter i-DTEC-motor is voorzien van een aluminium cilinderkop en een aluminium motorblok. Het is de lichtste dieselmotor in zijn klasse en hij is 47 kilo lichter dan Honda's 2,2-liter i-DTEC-dieselmotor. Alle individuele motorcomponenten zijn opnieuw ontworpen om de grootte en het gewicht te minimaliseren. Geavanceerde productietechnologieën hebben geholpen om het gewicht nog verder te verlagen.

De dikte van cilinderwanden is gereduceerd tot 8 mm, in vergelijking tot de 9 mm dikke cilinderwanden van de 2,2-liter i-DTEC. Dit is een uitzonderlijke prestatie in de ontwikkeling van een dieselmotor. Ook zijn er lichtere zuigers en drijfstangen toegepast in de 1,6-liter i-DTEC.

Honda Civic (2011 - 2017)

Honda's ontwikkelingsingenieurs hebben vooral gekeken naar technieken om de mechanische wrijving van de 1,6-liter i-DTEC-motor te reduceren tot het niveau van dat van een benzinemotor. Er zijn bijvoorbeeld kortere en lichtere zuigers gebruikt. Bij 1.500 toeren per minuut kent de 1,6-liter i-DTEC 40 procent minder mechanische wrijving dan de 2,2-liter i-DTEC.

De vierde generatie Garrett-turbo die gemonteerd is op de 1,6-liter i-DTEC-motor, is voorzien van efficiënte, verstelbare schoepen. De rotatiesnelheid wordt elektronisch exact aangestuurd om het turbogat te minimaliseren. Dat zorgt voor een optimale trekkracht bij lage en hoge toerentallen. De turbo bouwt een maximale druk van 1,5 bar op.

Honda's 1,6-liter i-DTEC is uitgerust met een Bosch solenoid-injectiesysteem dat in staat is om onder een druk van 1.800 bar te opereren. Een hoge brandstofdruk betekent dat de brandstof sneller en fijner wordt geïnjecteerd. Dit verbetert de brandstof-luchtverhouding en resulteert in een schonere en efficiëntere verbranding en daarmee in een lagere uitstoot en een lager brandstofverbruik.

Honda Civic (2011 - 2017)

De Honda-ingenieurs hebben gewerkt aan het verbeteren van de volumetrische efficiëntie van de zuigers. Door een grotere hoeveelheid inlaatlucht en een krachtiger werveling van de lucht in de motor toe te passen, verloopt het verbrandingsproces beter. Ook worden de hotspots die ongewenste uitstoot veroorzaken gereduceerd. Een EGR-systeem (Exhaust Gas Recirculation), dat bij zowel hoge als lage druk opereert, zorgt ervoor dat er minder NOx in de uitlaatgassen terecht komt.