3 november 2012
 

Toyota

Toyota bestaat 75 jaar

3 november 2012 | Toyota bestaat 75 jaar. Op 3 november 1937 liet Kiichiro Toyoda 'Toyota Motor Company' registreren. Zijn eerste product was de Toyota AA, een auto die alle andere naar de kroon moest steken als het ging om kwaliteit en tevredenheid van de eigenaar. Nu, driekwart eeuw later, is Toyota een wereldspeler. Ook hier is het merk succesvol, in Nederland werden sinds 1964 1,2 miljoen Toyota's verkocht. En daarvan rijden er nog 520.000 rond.

Net als zijn vader Sakichi Toyoda, was Kiichiro niet alleen een zeer begaafd man, maar ook visionair. Hij had gezien hoe Amerikanen de auto omarmden en begreep dat het een kwestie van tijd was voordat Japanners er ook een zouden willen hebben. In een hoek van de Toyoda Loom Works fabriek begon hij in zijn vrije tijd met het ontwikkelen van een motor. De 'A Motor' was in 1934 af, waarna Kiichiro zich op zijn droom richtte: een personenauto die hij de 'AA' noemde; en waarvan het enige nog bewaarde exemplaar in het Louwman Museum in Den Haag staat.

Toyota

Toyoda's geloof in de toekomst van de auto was zó groot, dat hij voor de AA een nieuw bedrijf oprichtte: Toyota Motor Company. En dat was op 3 november 1937. Morgen precies 75 jaar geleden.

Toyota verkocht van de AA in de eerste paar jaar 1.404 stuks. Van de afgeleide AB pheaton werden nog eens 353 exemplaren aan de man gebracht. Toen na de oorlog de vraag naar personenauto's weer langzaam op gang kwam, liet Kiichiro de SA ontwikkelen. De tijd van grote auto's met hun V6'en was voorbij, voorzag hij. De SA was dan ook een compacte auto met een nieuwe viercilindermotor die uit het 1-liter motorblok 27 pk haalde.

Toyota

Toyota bouwde onderwijl in stilte aan een veel betere versie van de door Toyota onder licentie gebouwde Amerikaanse Jeep. Om die superioriteit te bewijzen, liet Toyota de concept car de Mount Fuji oprijden, iets wat nog nooit was vertoond. De enorme publiciteit zorgde voor volle orderboeken en in 1954 werd de auto als Land Cruiser gepresenteerd.

Ondanks de successen had Toyota Motor Company het moeilijk om het hoofd boven water te houden. Het bedrijf schakelde daarom over naar het succesvolle en tegenwoordig zo vaak gekopieerde Toyota Production System. Dat leidde niet alleen tot de nieuwe managementstijl 'The Toyota Way', maar ook tot een vermindering van de kosten, een hoge betrokkenheid van de medewerkers én zorgde het voor een hoge bouwkwaliteit. Toyota kwam daarom met een nieuwe slogan die de nieuwe aanpak krachtig omschreef: 'Good thinking, good products'

Toyota

Er werden meer nieuwe modellen ontwikkeld en Toyota Motor Company kreeg de wind in de zeilen. Het besloot vervolgens de buitenlandse markten te verkennen. Om te beginnen die van Amerika. De eerste poging was leerzaam: het verscheepte product bleek niet opgewassen tegen de Amerikaanse rijstijl. Maar de tweede poging in 1957 was wél raak. De Crown werd een doorslaand succes en anno 2012 is de Camry (al jaren) de bestverkochte auto van Noord-Amerika.

In 1963 werden de vleugels uitgeslagen naar Europa. Louwman & Parqui nam direct de import voor Nederland ter hand en is nu de oudste particuliere importeur die Toyota in Europa heeft. De eerste Crown werd in 1964 afgeleverd. Met het groeien van het modellengamma, nam ook de populariteit van Toyota in ons land toe. In de jaren '70 en '80 bezorgden auto's als de 1000, Corolla, Tercel, Camry, Carina, Starlet, Supra, Celica en MR2 het merk een goed imago. Dat beeld zorgde voor een verkoopgroei. Met de introductie van typisch Europese succesnummers als de Aygo en Yaris nam de populariteit van Toyota alleen nog maar verder toe.

Toyota

De introductie van de Prius op de Tokyo Motor Show in 1997 blijkt een revolutie. De Full Hybrid techniek is zeer zuinig, extreem betrouwbaar en heel schoon. Nu, 15 jaar verder, heeft Toyota al 4,5 miljoen hybride auto's gebouwd en wordt er druk gewerkt aan alweer de vierde generatie van de Full Hybrid aandrijflijn als opvolger voor de succesvolle Prius, Prius Wagon, Prius Plug-in Hybrid, Auris Full Hybrid en Yaris Full Hybrid.

De toekomst van Toyota ziet er gezond uit. Wereldwijd wordt zo'n 700.000 euro per uur (!) geïnvesteerd in innovatie. En dat betaalt zich uit. Zo komt Toyota in 2015 met de eerste waterstofauto op de markt en stond afgelopen maart op Motor Show van Genève al een studiemodel van de volgende generatie Plug-in Hybrid. Maar ook in andere segmenten, zoals die van volledig elektrische auto's, heeft Toyota producten klaar staan om te lanceren wanneer de markt er rijp voor is.

Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota
 
Websitewww.toyota.nl
Deel via