16 oktober 2012
Ford Focus

Ford Focus

Ford Focus ECOnetic nu leverbaar

16 oktober 2012 | De Focus 1.6 TDCi ECOnetic Technology is gearriveerd in Nederland. Deze extra zuinige Focus heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 3,4l/100km en een gemiddelde CO2-uitstoot van 88 g/km. Deze Focus is daarmee dermate zuinig dat hij bij registratie tot 1 januari 2014 in aanmerking komt voor 14% fiscale bijtelling en voor vrijstelling van BPM én MRB.

De "Focus 1.6 TDCi ECOnetic Technology" wordt aangedreven door de vernieuwde 1.6-liter Duratorq TDCi-dieselmotor. Deze krachtbron produceert 105 pk / 77 kW en is met een nieuw injectiesysteem, aanvullende wrijvingverlagende onderdelen, een efficiënter verbrandingssysteem, een verbeterd koelsysteem en een vernieuwd motormanagement, geoptimaliseerd voor een lager brandstofverbruik.

Ford Focus

Het common-rail brandstofinjectie-systeem van de dieselmotor is volledig vernieuwd. Hierbij zijn onder meer de 8-gats injectoren herzien en wordt een krachtiger motorbeheersysteem toegepast. Het nieuwe injectiesysteem maakt een nauwkeuriger controle mogelijk en verbetert de efficiëntie van het verbrandingsproces.

Een voorziening die uniek is voor de Focus ECOnetic Technology is het lean NOx-filter dat wordt gebruikt in combinatie met een cDPF-filter. Het filter, dat oorspronkelijk alleen tot doel had de NOx-uitstoot te verminderen, is mede verantwoordelijk voor de zeer lage CO2-uitstoot, aangezien het een efficiëntere verbranding in de motor mogelijk maakt. De NOx-uitstoot wordt geabsorbeerd in het filter en tijdens de regeneratiefase omgezet in stikstof en water.

Ford Focus

De handgeschakelde zesversnellingsbak is geoptimaliseerd om verliezen als gevolg van wrijving tegen te gaan. Hiertoe wordt gebruikgemaakt van speciale wrijvingverlagende transmissieolie en een nieuwe eindoverbrengingsverhouding die zorgt voor een lager brandstofverbruik bij het rijden in de hoogste versnelling.

De 1.6 TDCi ECOnetic Technology is voorzien van een groot aantal ECOnetic technologieën zoals auto-start/stop, Smart Regenerative Charging, Eco Mode en een schakelindicator. De ECOnetic is daarnaast uitgerust met een aantal CO2-verlagende technologieën die tevens op de meeste nieuwe Focus-modellen tot de standaarduitrusting behoren. Enkele voorbeelden zijn de elektrische stuurbekrachtiging, de wrijvingverlagende motor- en transmissieolie, de banden met lage rolweerstand, FEAD (Front End Accessory Drive) met lage spanning, een unieke motorkalibratie en warmtebeheersystemen voor een optimale opwarming van de motor.

Ford Focus

Wat betreft de aërodynamische eigenschappen borduurt de Focus ECOnetic Technology voort op de reeds gestroomlijnde carrosserie (5-deurs CD-waarde = 0,295). Het luchtweerstandcoëfficiënt is met tal van innovaties, zoals onderschermen en deflectoren, verder verlaagd. Effectief is ook de Active Grille Shutter. Deze actieve grillesluiting is een systeem dat de luchtweerstand optimaliseert door middel van intelligente ventilatieopeningen in de grille en zo de toevoer van lucht naar het koelsysteem en het motorcompartiment regelt. Als de motor moet worden gekoeld, stroomt er lucht via de ventilatieopeningen naar binnen. Is er geen koeling nodig, dan sluiten de ventilatie-openingen en neemt de luchtweerstand aanzienlijk af. Bij volledige sluiting neemt de luchtweerstand zo sterk af dat de uitstoot van CO2 met 2% wordt verminderd.