27 september 2012
 

Audi CrossLane Coupe

Audi toont CrossLane Coupe

27 september 2012 | Audi presenteert op de autotentoonstelling van Parijs de CrossLane Coupé. Dit studiemodel maakt gebruik van een licht en sterk 'Multimaterial Space Frame'. De aandrijving is van het type Plug-in-Hybrid: een driecilinder TFSI werkt samen met twee elektromotoren. Het gemiddelde verbruik bedraagt 1,1 l/100 km (CO2: 26 g/km). De CrossLane Coupé laat ook zien in welke richting het design van de Audi Q-modellen kan evolueren.

De Audi CrossLane Coupé is compact: 4,21 m lang, 1,88 m breed en 1,51 m hoog. De wielbasis bedraagt 2,56 m. Met zijn voorkomen geeft hij een voorproefje van het design van de komende generaties Q-modellen van Audi. Echte blikvangers in het ontwerp zijn de in diverse segmenten verdeelde Singleframe-grille die in het 'Multi Material Space Frame' een dragende rol vervult. De openingen in de motorkap bieden zicht op aluminium elementen van dit Space Frame. Andere blikvangers zijn de trapeziumvormige LED koplampen, de robuuste wielkasten en de coupéachtige daklijn. Het uitneembare dak bestaat uit twee elementen van met glasvezel versterkte kunststof. Het gewicht daarvan bedraagt slechts 10 kg.

Audi CrossLane Coupe

De CrossLane Coupé heeft een zogenaamd Multimaterial Space Frame, ofwel een structuur die uit verschillende materialen bestaat: aluminium, met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP of carbonfiber reinforced polymer) en met glasvezel versterkte kunststof (GFRP - glass fiber-reinforced polymer). Inclusief de lithium-ion-batterij weegt de CrossLane Coupé circa 1.390 kg.

Het Multimaterial Space Frame bestaat uit aluminium profielen die samen een stevige structuur rondom het inzittendencompartiment vormen. De aluminium Singleframe-grille, die ook een dragende functie vervult, is via dragers onder de motorkap met het passagiersgedeelte verbonden. De crashstructuren vóór en achter zijn gemaakt van GFRP en dat geldt ook voor dragende delen als dorpels, middentunnel, schutbord en dwarsversterkingen in de bodem. Ook voor de carrosserie worden GFRP-delen gebruikt. Sommige daarvan zijn versterkt met CFRP.

Audi CrossLane Coupe

Het Plug-in-Hybride-concept van de CrossLane Coupé wordt aangeduid met de term Dual-Mode Hybrid. Een 1,5-liter driecilinder TFSI-benzinemotor (95 kW/130 pk en 200 Nm) werkt samen met twee elektromotoren en een ééntraps transmissie. De driecilinder is met een EM1 genaamde elektromotor (50 kW/68 pk, 210 Nm) verbonden. EM1 fungeert als startmotor en generator. De aandrijving wordt verzorgd door EM2 (85 kW/115 pk, 250 Nm). De transmissie maakt het mogelijk om ook EM1 aan de aandrijflijn te koppelen. Het systeemvermogen bedraagt 130 kW/177 pk. De sprint van 0-100 km/h duurt 8,6 seconden (in elektrische modus 9,8 s) en de topsnelheid bedraagt 182 km/h. Het gemiddelde verbruik komt uit op slechts 1,1 l/100 km (CO2: 26 g/km).

Het Dual-Mode concept kent verschillende functioneringsmogelijkheden:

  • Bij snelheden tot 55 km/h zorgt uitsluitend EM2 voor de aandrijving. De benodigde energie wordt geleverd door de 17 kWh lithium-ion batterij. De elektrische actieradius bedraagt circa 86 km.
  • Bij serieel gebruik zorgen de verbrandingsmotor en EM1 voor elektrische energie om de batterij te ontlasten of bij te laden.
  • E-aandrijving is mogelijk tot 55 km/h. Daarboven worden de TFSI en de generator aan de aandrijflijn 'toegevoegd'. In deze modus werken de verschillende motoren optimaal samen voor een zo gunstig mogelijk verbruik en optimale prestaties.
  • Boven 130 km/h vindt de aandrijving vooral plaats door middel van de 1.5 TFSI. Indien nodig ondersteunt EM1 bij het leveren van hoge prestaties.
Audi CrossLane Coupe

De bestuurder heeft keuze uit de modi 'cruise' en 'race'. Bij cruise ligt de nadruk op elektrische aandrijving. In deze modus zijn geen schakelmomenten of motorstarts waarneembaar. Als de TFSI loopt, past hij zijn toerental automatisch aan het rijtempo aan. Door de hoge mate van efficiency van de transmissie zorgt het Dual-Mode Hybride-concept vooral in stadsverkeer voor zeer gunstige verbruikscijfers.

De bagageruimte is een verdiept uitgevoerd gedeelte van de carrosseriestructuur. Deze is verbonden aan de achterzijde van de zitplaatsen achterin. Na een druk op de knop kan de gehele unit zo'n 40 cm naar voren schuiven. Hierdoor ontstaat ook toegang tot een extra ruimte onder de laadvloer. Hier kunnen bijvoorbeeld natte of vieze spullen worden opgeborgen.

Audi CrossLane Coupe

De bestuurder en passagier hebben de beschikking over elektrisch verstelbare sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. De schalen van deze stoelen zijn gemaakt van CRFP. Na de start komt automatisch een grote keuzehendel uit de middenconsole tevoorschijn. Hiermee kan de hybride-aandrijving worden bediend. In de spaken van het stuur zijn speciale bedieningsvlakken opgenomen. Met de duimen zijn zo vele functies te activeren. In de middenconsole is een groter touchpad opgenomen.

In het interieur wordt de heldere vormentaal van het exterieur voortgezet. Op diverse punten (afdekking van de instrumenten, ventilatieroosters) komen de trapezium-vormen bijvoorbeeld terug.

Audi CrossLane Coupe

Het meest gebruikte materiaal in het interieur is met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Dit wordt in verschillende variaties (weefstructuur, kleur) toegepast. Ook diverse aluminium elementen springen in het oog. Sommige onderdelen zijn gepolijst, andere weer zwart geanodiseerd. De vloer is gemaakt van GRFP (met glasvezel versterkte kunststof). Hierin zijn gedeeltes met een nieuw materiaal opgenomen: dikke koorden waarin ook rubber is verweven. Ofwel: een zeer robuust tapijt. Ook is er leder in verschillende verschijningsvormen waaronder zacht semi-aniline-leder en stoer Velvet-leder dat doet denken aan suède.

Audi CrossLane Coupe Audi CrossLane Coupe Audi CrossLane Coupe Audi CrossLane Coupe Audi CrossLane Coupe Audi CrossLane Coupe
 
Websitewww.audi.nl
Deel via