26 september 2012
Porsche Panamera (2009 - 2016)

Porsche Panamera (2009 - 2016)

Porsche toont Panamera Sport Turismo

26 september 2012 | Met de Panamera Sport Turismo schetst Porsche de toekomstige ontwerptaal voor een model met intelligente en efficiënte aandrijftechnologie. De Sport Turismo voegt de nieuwste generatie hybride-technologie samen met een nieuwe kijk op een sportief carrosserieontwerp.

Het carrosserie-ontwerp van de Panamera Sport Turismo is een kijkje op de mogelijke Porsche van de toekomst: met korte overhangen en een grote achterklep voor de laadruimte. De Sport Turismo is 1.990 mm breed, slechts 1.401 mm hoog en 4.950 mm lang. De richtingaanwijzers en zijverlichting zijn onderdeel van de C-vormige lampunits. Die zijn geïntegreerd in de grote luchtinlaten aan de voorzijde. Samen met de vierpunts LED-koplampen bepalen ze het uiterlijk van de conceptcar.

Porsche Panamera (2009 - 2016)

De carrosserielijn wordt niet verstoord door onderbrekingen of toevoegingen. Zo zijn er bijvoorbeeld geen buitenspiegels. In plaats daarvan heeft de Sport Turismo twee camera's die zijn gemonteerd in de luchtuitlaten op de flanken. Beelden van de camera's worden weergegeven in het interieur. De achterzijde is compleet nieuw, al heeft die nog steeds de karaktertrekken van Porsche. De achterlichtunits met LED-technologie en de unit met de Porsche-badge zijn driedimensionaal vormgegeven. Het derde remlicht is geplaatst tussen de LED-achterlichten. Aan het einde van het dak prijkt een verstelbare spoiler van koolstofvezel die zorgt voor meer downforce.

De aandrijving van de Panamera Sport Turismo bestaat uit de nieuwste plug-in hybride-technologie, op de voorspatborden aangeduid als 'e-hybrid'. De mogelijkheid om de auto op te laden wordt gecombineerd met een krachtige aandrijflijn. De Panamera Sport Turismo heeft een totaal vermogen van 306 kW (416 pk) en kan volledig elektrisch aangedreven een snelheid bereiken van 130 km/u met een actieradius van 30 kilometer. Tijdens de gecombineerde cyclus verbruikt hij minder dan 3,5 liter over 100 kilometer en de CO2-uitstoot is minder dan 82 gr/km.

Porsche Panamera (2009 - 2016)

De aandrijflijn van de Panamera Sport Turismo is een verdere ontwikkeling van de volledig hybride-technologie die Porsche op dit moment al toepast in de Panamera S Hybrid en Cayenne S Hybrid. De nieuwe elektromotor levert 70 kW (95 pk), ongeveer het dubbele vermogen in vergelijking met wat Porsche momenteel toepast in zijn bestaande hybride-modellen, terwijl de drieliter V6-motor met compressor nog altijd 245 kW (333 pk) levert. Als beide motoren actief zijn, accelereert de Panamera Sport Turismo in minder dan zes seconden naar 100 km/u.

Elektrische kracht krijgt de Panamera Sport Turismo van een lithium-ion accu die binnen dezelfde afmetingen veel meer vermogen levert dan de nikkel-hydride accu's die momenteel worden gebruikt. Zijn oplaadcapaciteit van 9,4 kiloWatt-uur en hoge vermogen zorgen voor snellere acceleratie, een grotere actieradius en hogere snelheden ook in combinatie met de verbrandingsmotor.

Porsche Panamera (2009 - 2016)

Standaard rijdt de auto volledig elektrisch, maar de bestuurder kan dit desgewenst veranderen met een knop op het stuurwiel. Ook kan de bestuurder, als de auto in hybride modus rijdt, met een druk op de knop ervoor zorgen dat de accu via de stand 'e-mode' extra wordt opgeladen. Dit laatste is nuttig als een rit op de snelweg wordt afgewisseld met een stadsrit die geheel emissieloos dient te worden afgelegd. In e-mode laadt de verbrandingsmotor de accu snel op met behulp van intelligent energieverbruiksmanagement.

De vloeistof gekoelde lithium-ion accu is ook met behulp van een laadsnoer in 2,5 uur op te laden (afhankelijk van het voltage op het elektriciteitsnet). Porsche heeft daarbij aan praktisch gebruiksgemak gedacht: het systeem heeft een stekker die thuis in de garage gewoon in het stopcontact kan worden gestoken.