17 september 2012
Lexus LF-CC

Lexus LF-CC

Lexus toont LF-CC Concept in Parijs

17 september 2012 | De Lexus LF-CC is de belangrijkste primeur op de Lexus stand tijdens de Autosalon van Parijs. Het conceptmodel vormt een voorbode van Lexus' nieuwe premium coupé in het D-segment. Onder de motorkap huist een zuinige, 2,5 liter Full Hybrid-aandrijflijn die minder dan 100 gram CO2 per kilometer zal uitstoten.

De LF-CC Concept bouwt verder op Lexus' kenmerkende designtaal L-finesse. Het studiemodel kreeg de meest uitgesproken 'spindle'-grille tot nu toe. De grille heeft een metaalkleurige omlijsting en ligt ingeklemd tussen de motorkap, de voorspoiler en de voorste randen van de voorspatborden.

Lexus LF-CC

De scherp gelijnde koplampunits met drie losse LED-koplampen zijn ondergebracht in een smalle opening in de neus van het koetswerk. De dagrijverlichting is volledig geïntegreerd in het bovenste bumpergedeelte.

Het belangrijkste nieuws van de Lexus LF-CC is onder de motorkap te vinden. Hier debuteert een volledig nieuwe viercilinder 2,5 liter Full Hybrid-aandrijflijn. Deze techniek belooft prestaties die passen bij een sportieve coupé bij een CO2-emissie van minder dan 100 gram per kilometer. Desondanks levert de aandrijflijn meer dan 2 pk (1,5 kW) per gram CO2 per kilometer. Dat komt mede door de Atkinson-cyclus en D-4S directe benzine-inspuiting. Een compacte, krachtige, watergekoelde elektromotor maakt de aandrijflijn compleet.

Lexus LF-CC

De Lexus LF-CC Concept is voorzien van een aerodynamische 'vin' die vanaf de onderzijde omhoog loopt via de achterste wielkasten. Dit designkenmerk, dat ook op de supersportauto LFA terug te vinden is, zorgt voor meer neerwaartse druk op de aangedreven achterwielen.

In het interieur van de LF-CC valt Lexus' ontwerpfilosofie HMI (Human Machine Interface) op. Daarbij draait het om de intuïtieve samenwerking van mens en machine. De bestuurder profiteert van een lage zitpositie, een sportief stuurwiel en optimaal geplaatste pedalen. Het Touch Tracer-display, waarmee diverse functies in de auto worden bediend, is in de middenconsole geplaatst.