11 september 2012
Subaru BRZ

Subaru BRZ

Subaru BRZ onderscheiden door IIHS

11 september 2012 | Subaru maakt bekend dat de nieuwe 2013 BRZ een hoge onderscheiding heeft gekregen van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) voor de goede prestaties bij frontale aanrijdingen met gedeeltelijke overlapping, aanrijdingen van opzij, over de kop slaan en aanrijdingen van achteren. Deze onderscheiding brengt het totaal voor Subaru op zes.

"Het verheugt ons zeer dat onze nieuwe achterwielaangedreven sportcoupé, de 2013 Subaru BRZ, een van de vier nieuwe 2013 modellen is die deze hoge onderscheiding gekregen heeft", aldus Shiro Ohta, president en CEO van Subaru Canada, Inc. "Veiligheid heeft altijd de hoogste prioriteit omdat we streven naar maximaal vertrouwen en een optimale gemoedsrust, op elk wegdek onder alle omstandigheden. Opnieuw zorgt het unieke ontwerp van ons geavanceerde ringvormige verstevigingsframe ervoor dat ons nieuwe model een toppositie inneemt, naast de andere modellen van Subaru".

Subaru BRZ

Met een "Top Safety Pick" worden voertuigen onderscheiden die bij IIHS-tests in elke categorie met 'goed' beoordeeld worden voor wat betreft het beschermen van de inzittenden bij frontale aanrijdingen, aanrijdingen van opzij en van achter en over de kop slaan. Het IIHS hanteert de termen Goed, Acceptabel, Matig en Slecht, waarbij 'Goed' uiteraard de hoogst mogelijke score is in de tests van het Instituut. De winnaars moeten tevens zijn uitgerust met een elektronisch stabiliteitssysteem.

De beoordeling van het Instituut voor wat betreft frontale aanrijdingen is gebaseerd op de resultaten bij een frontale aanrijding met gedeeltelijke overlapping. Bij aanrijdingen van opzij wordt er een crashtest uitgevoerd waarbij de zijkant van de auto wordt geraakt door een object met een snelheid van 50 km/h (31 mph). Het object staat voor de voorzijde van een pickup of SUV. De bescherming bij een aanrijding van achteren wordt in twee fasen beoordeeld. Het uitgangspunt voor de beoordeling wordt gevormd door metingen aan de geometrie van de hoofdsteun - de hoogte van de hoofdsteun en de horizontale afstand tussen de hoofdsteun en de achterzijde van het hoofd van een man met een gemiddelde lengte. Bij de test van de sterkte van het dak wordt er een metalen plaat tegen het dak gedrukt met verplaatsing van 0,5 cm/s (0,2 in/s). Om een goede beoordeling voor de bescherming bij het over de kop slaan te krijgen, moet het dak bestand zijn tegen een kracht die vier keer het gewicht van de auto is voordat het dak 12,5 cm (5 in) wordt ingedrukt. Dit wordt de sterke/gewichtsverhouding genoemd.