12 september 2012
 

Nissan TeRRA

Nissan toont TeRRA Concept

12 september 2012 | Met de TeRRA laat Nissan in september in Parijs voor het eerst een emissievrije SUV zien. De compacte SUV is voorzien van vierwielaandrijving door middel van drie elektromotoren. zowel in de stad als off-road uitstekend thuis is. Andere kenmerken zijn de unieke stoelopstelling en het draagbare, digitale instrumentenpaneel.

De Nissan TeRRA verenigt de eigenschappen van twee van Nissans sterke producten in zich, die van SUV's en die van elektrisch aangedreven voertuigen. Met deze emissievrije SUV bouwt Nissan voort op de Murano en Qashqai.

Nissan TeRRA

"We wilden met de sterke kenmerken van Nissans SUV's en Crossovers het volgende tijdperk betreden, want brandstofcellen zijn de nieuwe uitdaging", vertelt François Bancon, General Manager Product Strategy en Planning bij Nissan.

De deurpanelen zijn een mix van licht hout en gekleurde kunststof, gelaagd in een intrigerend patroon. De passagiersruimte is op schouderhoogte voorzien van een metalen frame, dat de inzittenden een gevoel van veiligheid geeft. Het contrast van hout en metaal zet zich in het dashboard voort. Aan bestuurderszijde vormt de console zich om de bestuurder heen, zonder de mooie lijn van het dashboard te onderbreken.

Nissan TeRRA

De bestuurder heeft een uniek instrumentenpaneel voor zich. Het is een tabletcomputer die tegelijkertijd dient als intelligente sleutel. Bij het betreden van de auto plugt de bestuurder de tablet in het docking station, waarna de computer de snelheid en andere belangrijke informatie over de auto weergeeft. De bestuurder kan er echter ook gemakkelijk mee communiceren en navigeren. Buiten de auto heeft de tablet alle functies die men ervan mag verwachten, maar hij staat ook permanent in verbinding met de auto. Het idee hierachter is naadloze informatie en communicatie op de weg en waar dan ook.

De altijd verbonden bestuurder zit bijna centraal voorin in een unieke diagonale stoelopstelling, waarin de passagiers achter elkaars schouders zitten in plaats van dat ze recht achter de rug van hun voorganger zitten. "Door zijn bijna centrale zitpositie heeft de bestuurder een fris perspectief met een uitstekend zicht rondom", stelt Nakamura. "Dankzij deze stoelopstelling kunnen de inzittenden optimaal meegenieten van het uitzicht dat de bestuurder heeft".

Nissan TeRRA

Ondanks het feit dat Nissan de TeRRA als studiemodel presenteert en niet louter als een technisch hoogstandje, is zijn vierwielaangedreven, elektrische aandrijflijn met brandstofcel verre van toekomstmuziek. De elektrische aandrijflijn van de Nissan LEAF drijft de voorwielen aan. In ieder achterwiel is een elektromotor ingebouwd (naar het voorbeeld van de drie volledig functionele PIVO-studiemodellen) waardoor vierwielaandrijving mogelijk is als de situatie daarom vraagt. Omdat er geen aandrijfas nodig is om de achterwielen aan te drijven, ontbreekt de daarbij horende tunnel in de lengte van de passagiersruimte. Dat maakt de vlakke laadvloer en de beschermende bodemplaat mogelijk.

Onder de motorkap is genoeg ruimte voor Nissans gepatenteerde brandstofcel: een platte, compacte eenheid die een vermogen van 2,5 kW/l ontwikkelt. Dit is de nieuwste van een serie brandstofcellen die Nissan sinds 1996 heeft laten zien. Dit exemplaar kost echter slechts een zesde van zijn voorganger uit 2005 doordat de behoefte aan kostbare en zeldzame metalen met een kwart is gedaald vergeleken met het vorige exemplaar.

Nissan TeRRA Nissan TeRRA Nissan TeRRA
 
Websitewww.nissan.nl
Deel via