6 september 2012
Audi RS5 Cabrio

Audi RS5 Cabrio

Wereldpremiere in Parijs voor Audi RS5 Cabrio

6 september 2012 | Op de autotentoonstelling van Parijs (29 september - 14 oktober) beleeft de Audi RS5 Cabriolet zijn wereldpremière. De vierzitter met softtop brengt twee sensaties samen: die van open rijden en het vermogen van een V8. Deze atmosferische krachtbron is met 331 kW/450 pk goed voor sportieve prestaties zoals een sprint van 0-100 km/h in 4,9 seconden. De levering in Nederland start in het voorjaar van 2013.

De atmosferische, direct ingespoten 4,2-liter V8 van de Audi RS5 Cabriolet levert een vermogen van 331 kW/450 pk (bij 8.250 tpm) en een koppel van 430 Nm (tussen 4.000-6.000 tpm). Het specifieke vermogen bedraagt 4,27 kg/pk. De motor is met de hand geassembleerd. De RS5 Cabrio is standaard uitgevoerd met een zeventraps S-Tronic transmissie met dubbele koppeling. Hij sprint in 4,9 s van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 250 km/h (optie: 280 km/h).

Audi RS5 Cabrio

Dankzij diverse efficiencyverhogende maatregelen ('lange' overbrengingsverhouding van de zevende versnelling, minimale interne weerstand, nevenaggregaten die 'on demand' werken etc.) komt het gemiddelde verbruik uit op 10,9 l/100 km.

De RS5 beschikt over een sportonderstel en de nieuwste generatie Quattro. Onder normale omstandigheden gaat 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 40% naar voren. Bij verminderde grip kan maximaal 85% van de aandrijfkracht naar de achterwielen gaan of maximaal 70% naar de voorwielen.

Audi RS5 Cabrio

Launch Control, dat bijdraagt aan een supersnelle staande start, is standaard. De voordelen van Torque vectoring (eveneens standaard) komen vooral bij een dynamische rijstijl op bochtige routes naar voren. Dit systeem reguleert de aandrijfkracht op elk individueel wiel. Een sportdifferentieel is optioneel.

Dynamic Steering met variabele overbrenging van de stuurinrichting is beschikbaar als optie. Audi Drive Select is standaard. Hiermee is de respons van stuurinrichting, de transmissie en gaspedaal naar eigen voorkeur in te stellen. Er is keuze uit 'comfort', 'auto' en 'dynamic'. Het optionele Dynamic Ride, met schokdempers die diagonaal met elkaar verbonden zijn, wordt ook door Drive Select aangestuurd.

Audi RS5 Cabrio

De RS5 heeft standaard een ESC-stabiliteitsysteem met een sportmodus die een zeer dynamische rijstijl toestaat. Het systeem is ook volledig uitschakelbaar (bijvoorbeeld voor circuitgebruik). Achter de standaard 19-inch lichtmetalen wielen met 265/35-banden gaan krachtige schijfremmen schuil. De voorste schijven hebben een diameter van 365 mm en zijn inwendig geventileerd en radiaal doorboord.

Zowel in het in- en exterieur komt de sportiviteit duidelijk tot uiting dankzij een groot aantal specifieke Audi RS-details. De standaarduitrusting omvat parkeerhulp plus, verwarmde voorstoelen, een windscherm, lichtpakket en een bestuurdersinformatiesysteem. Tot de opties behoren hoofdruimteverwarming, een volautomatische airconditioning met drie klimaatzones en adaptieve verlichting.

Audi RS5 Cabrio

De Audi RS5 Cabriolet wordt in het voorjaar van 2013 in Nederland verwacht. De exacte specificaties en de prijzen zijn nog niet bekend.