31 augustus 2012
Citroen DS3 Cabrio

Citroen DS3 Cabrio

Citroen onthult DS3 Cabrio

31 augustus 2012 | Citroën onthult vlak voor de Autosalon van Parijs de DS3 Cabrio, een nieuw model van de DS-lijn. Inzittenden kunnen door zijn bijzondere dakconstructie elk zonnestraaltje benutten. De DS3 Cabrio wordt geproduceerd in de fabriek van Poissy in Frankrijk. Het model komt begin 2013 op de markt. Vanaf de marktintroductie is er ook een versie leverbaar met een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km (e-HDi 90) en bovendien een VTi 82 versie die geheel 2012 wegenbelastingvrij is.

De DS3 Cabrio erft de sterke persoonlijkheid van de normale DS3. Met zijn lengte van 3,95 m, zijn breedte van 1,71 m en zijn hoogte van 1,46 m, behoudt hij de compacte afmetingen die hem zo wendbaar en dynamisch maken. Alle sterke stijlelementen van de DS3 gebruikt Citroën ook bij de Cabrio. Denk daarbij aan tweekleurig dak dat door de B-stijl in de vorm van een haaienvin haast lijkt te zweven, wat de carrosserietaille veel dynamiek geeft. Of door luchthappers die de LED-dagrijverlichting benadrukken en de voorzijde een geheel eigen gezicht geven.

Citroen DS3 Cabrio

Naast het dak kunnen ook de carrosserie, de zijspiegelkappen en de wielen een persoonlijke touch krijgen. Voor de normale DS3 zijn er zijn reeds tien striping-sets voor het dak leverbaar. Voor het nieuwste model van de DS-lijn zijn drie kleuren voor de kap leverbaar: Noir, Bleu Infini en Monogramme DS. Het karakteristieke zwevende dak van de DS3 is bij de cabrio versie behouden gebleven. De omlijstingen op het dashboard, de uitstroomopeningen en de versnellingspookknop zijn afgestemd op de kleuren van de carrosserie en het dak. Citroën levert vijf kleurenpaletten: Gris Lion, Noir Brillant, Blanc, Carbotech, Bleu Infini en Gris Moondust.

De DS3 Cabrio heeft een achterlichten met LEDs. De lijnen zijn gebaseerd op het ontwerp van de achterlichten van de concept cars Revolte en Survolt. Het middengedeelte van de lamp bestaat uit 31 LED-lampjes en een geheel van semi-reflecterende spiegeltjes en stukjes glas. Deze 3D-module wordt 's nachts verlicht als de lichten worden ingeschakeld en overdag als de bestuurder remt. Een tweede vlak van vijftien LED-lampjes verzorgt de functies van de stadslichten, remlichten en verlichting aan de zijkant.

Citroen DS3 Cabrio

Het nieuwste model van de DS-lijn is 25 kilo zwaarder dan de normale versie, waardoor het levendige en wendbare rijgedrag van de originele DS3 zou zijn behouden. De engineers zijn er naar eigen zeggen in geslaagd om de DS3 Cabrio de stijfheid te geven die vergelijkbaar is met die van de DS3. Ze hebben de constructie van de zijkant van de DS3 aangehouden en verstevigingselementen toegevoegd rondom de bagageruimte.

De kap is in zestien seconden volledig te sluiten tot een snelheid van 120 km/h. Het openen en sluiten van de kap gebeurt via een knop in de dakconsole. Met deze bediening is het dak in drie posities te openen: half open, volledig open dak en geheel geopend inclusief de achterruit voor het echte 'open' gevoel.

Citroen DS3 Cabrio

Het geluidsniveau is volgens de makers met een gesloten kap te vergelijken met dat van de gewone DS3. Ook de bagageruimte is gelijk aan die van de standaard DS3.