31 augustus 2012
Fiat

Fiat

Fiat Panda 4x4 debuteert in Parijs

31 augustus 2012 | De nieuwe Fiat Panda 4x4 zal in september zijn wereldpremière beleven op de autosalon van Parijs. De Panda 4x4 is uitgerust met een 'Torque on Demand' transmissie met twee differentiëlen, een elektronisch geregelde koppeling en ESC aangevuld met ELD. Er zijn twee motorvarianten beschikbaar, waaronder de 85 pk TwinAir Turbo die 40% meer koppel levert dan zijn voorganger. Daarnaast debuteren ook de Fiat Panda Trekking met de unieke Traction+ technologie en de Fiat Panda Natural Power.

Voor het uiterlijk van de nieuwe Panda 4x4 gingen de ontwerpers van het Fiat Centro Stile uit van het idee de typische stijlelementen van de Panda te behouden en door het toevoegen van kleine details het beeld van een multifunctionele mini-SUV te versterken.

Deze 'looks' worden onderstreept door geometrische lijnen van de voor-en achterbumpers te voorzien van aluminium elementen om de aanwezigheid van metalen bodembescherming te benadrukken. De compacte vijfdeurs Fiat Panda 4x4 is 368 cm lang, 167 cm breed en 160 cm hoog. De wielbasis bedraagt 230 cm, terwijl hij een spoorbreedte heeft van 141 cm vóór en 140 cm achter.

Fiat

In tegenstelling tot de vorige generatie volgt de uitlaat van de nieuwe Panda 4x4 naadloos de onderkant. De uitlaat is daardoor volledig beschermd door het onderste deel van de auto. Twee nieuwe kleuren vullen het bestaande kleurenpallet aan om het 4x4 uiterlijk te onderstrepen: Sicilia oranje (pastel) en Toscana groen (metallic).

Voor het interieur is de tweewielaangedreven Panda het vertrekpunt geweest aangevuld met enkele vernieuwingen: een nieuw groen instrumentenpaneel, een groot opbergvak, stoelen met een speciaal ontwerp stoffen bekleding in drie kleuren varianten (groen, beige, oranje) en de voor- en achterdeurpanelen zijn bekleed met eco-leer. Ten slotte is er nog een opbergvak op de centrale tunnel toegevoegd aan het aantal van14 opberggelegenheden dat reeds aanwezig is op de voorwielaangedreven versie.

De Panda 4x4 is uitgerust met een 'Torque on Demand' transmissie met twee differentiëlen en een elektronisch geregelde koppeling. De permanente vierwielaandrijving wordt bestuurd door een elektronische regeleenheid die, door het analyseren van signalen vanuit het voertuig, de tractie automatisch verdeelt over de vóór-en achteras waar de meeste grip is. De voordelen van dit systeem zijn dat het volledig automatisch werkt en geen onderhoud behoeft.

Fiat

De Panda 4x4 is voorzien van ESC (Electronic Stability Control) aangevuld met ELD (Electronic Locking Differential). Dit systeem ondersteunt de berijder tijdens het bergop rijden en op glad terrein (sneeuw, ijs, modder, enz.). Meer specifiek: ELD werkt door het afremmen van de wielen met weinig grip (die meer slippen dan de andere), waardoor de aandrijfkracht overgebracht wordt naar het wiel met de meeste grip. Deze functie kan handmatig worden geactiveerd tot 50 km/h.

Er zijn twee motorvarianten voor de Fiat Panda 4x4 beschikbaar: de nieuwe 85 pk 0.9 TwinAir Turbo en de 75 pk 1.3 MultiJet II diesel (niet leverbaar in Nederland); beide met start/stop-systeem. De TwinAir Turbo-motor heeft 40% meer koppel dan de vorige generatie benzinemotor, terwijl ook de MultiJet II dieselmotor over 30% meer trekkracht beschikt. Gecombineerd met de speciale zestraps versnellingsbak met low-range eerste versnelling heeft de nieuwe Fiat Panda 4x4 extra trekkracht vanuit stilstand bergop.

De wielophanging van een vierwielaangedreven auto heeft twee hoofdtaken te vervullen: op de verharde weg zorgt het voor comfort, handling en veiligheid; terwijl het systeem tegelijkertijd moet beantwoorden aan eigenschappen die het ruige terrein vragen. Om deze reden werden twee beproefde lay-outs gekozen: een onafhankelijke MacPherson wielophanging aan de voorzijde en een speciaal voor vierwielaandrijving geschikte torsieas lay-out aan de achterkant. Deze nieuwe generatie achterwielophanging is lichter, heeft een betere rijdynamiek en akoestisch comfort met dezelfde terreinprestaties als voorheen.

Fiat

De Panda 4x4 heeft ESC-systeem met ELD, airconditioning, een CD/MP3 radio, 15-inch gepolijste lichtmetalen velgen met 175/65 R15 M + S-banden, elektrisch bedienbare spiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en hoofdsteunen achter.

Daarnaast wordt het modellengamma van de Fiat Panda verbreed door twee nieuwe familieleden die ook hun debuut maken in Parijs: de Fiat Panda Trekking en Fiat Panda Natural Power.

De Fiat Panda Trekking slaat een brug tussen de tweewielaangedreven versies en de Panda 4x4 door de off-road looks te combineren met slimme voorwielaandrijving en Traction+ technologie. Dit innovatieve traction control systeem verbetert de krachtontvouwing op glad en/of ruw terrein.

Fiat

De nieuwe Panda Natural Power heeft een "dual fuel" (aardgas en benzine) 0,9 TwinAir Turbo motor die een laag brandstofverbruik en lage CO2-emissie van 86 g/km combineert met de prestaties van de TwinAir Turbo-motor.