30 augustus 2012
Renault Clio

Renault Clio

5 EuroNCAP sterren voor Renault Clio

30 augustus 2012 | De nieuwe Renault Clio heeft 5 sterren behaald bij de passieve veiligheidstests die worden uitgevoerd door de onafhankelijke organisatie EuroNCAP. Met een score van 85% van het totale resultaat, doet de nieuwe Clio het beter dan zijn voorganger en plaatst hij zich bij de koplopers van zijn klasse. Naast deze uitstekende passieve veiligheid biedt de nieuwe Clio ook een veilig weggedrag dankzij een snel en nauwkeurig reagerend chassis.

Met een score van 5 sterren bij de EuroNCAP crashtests in 2005 behoorde de Clio III tot de beste van zijn klasse. De nieuwe Clio moest zich blijven verbeteren: Renault heeft daarom veiligheidsystemen ontwikkeld vanuit onderzoek naar ongelukken en reëel gedrag van auto's, zodat de veiligheid van de inzittenden zo volledig en efficiënt mogelijk kon worden aangepakt. Om de inzittenden meer bescherming te bieden, is de elektronica in de nieuwe Clio zo ontwikkeld dat de laatste generaties beschermingsuitrustingen eerder worden geactiveerd.

Bij een frontale aanrijding worden de voorste inzittenden van de nieuwe Clio beschermd door twee airbags met een hoog rendement, veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers op 400 daN. Achterin zijn alle zitplaatsen voorzien van 3-puntsgordels, met ter aanvulling een spankrachtbegrenzer op de zijzitplaatsen.

Renault Clio

"Fix4sure" is een Renault-innovatie die is ontwikkeld om te voorkomen dat het lichaam bij een frontale aanrijding onder de gordel doorschuift. Deze technologie beschermt alle inzittenden van de nieuwe Clio door middel van een speciale welving in de zitting van alle stoelen, in combinatie met een lage plaatsing van de bevestigingspunten van de veiligheidsgordels.

Bij een zijdelingse aanrijding vallen vaak dodelijke slachtoffers (omdat dit een slecht beschermd gebied is) en daarom is dit een speciaal aandachtspunt geworden om ook op dit punt een spectaculair resultaat te behalen met de maximumscore van 8 punten. Om twee keer zo snel te kunnen reageren, is de nieuwe Clio voorzien van een systeem bestaande uit twee sensoren in het voorportier en in de middenstijl. Een speciaal algoritme past de reactiesnelheid aan de intensiteit van de aanrijding aan en activeert de allernieuwste airbag voor lichaam en hoofd.

Deze resultaten in combinatie met de pole test en de aanrijding van achteren zorgen ervoor dat de nieuwe Clio een score van 32 van de 36 punten heeft behaald voor het criterium Aanrijding volwassene, één van de beste resultaten in het segment van de kleine auto's.

Renault Clio

Dankzij het ontwerp van de constructie en de 3-punts Isofix-bevestigingen die zowel op de voorste passagiersplaats als op de achterste zijzitplaatsen aanwezig zijn, behoort de bescherming van kinderen in de nieuwe Clio tot de beste van het B-segment met 43 van de 49 punten.

De voorkant van de nieuwe Clio is ontwikkeld om verwondingen ten gevolge van een aanrijding met een voetganger te beperken. De bumper is ontworpen zonder uitstekende delen en het gedeelte onder de voorruit, dat normaal gesproken zeer hard is, is opnieuw vormgegeven om het risico op verwondingen in dit deel te verminderen. De motorkap is 20 mm verhoogd om een kreukelzone te behouden tussen de constructie en de hoge delen van de motor. Met 24 van de 36 punten is de nieuwe Clio ook de beste in zijn klasse voor wat betreft Aanrijding voetganger.

Op het gebied van actieve veiligheid zorgt de kwaliteit van het chassis, gekoppeld aan een digitaal model dat zich automatisch aanpast aan de dynamica van de auto, ervoor dat noodsituaties eerder herkend worden. De standaard ABS en ESP zijn nog doeltreffender, omdat ze op het juiste moment werken en op deze manier abrupte schokken voorkomen. Een combinatie rekeneenheid / hydraulische ABS-eenheid bevat ook een noodstopbekrachtiging.