29 augustus 2012
 

Seat

Seat richt vizier op Rusland

29 augustus 2012 | Seat verstevigt zijn aanwezigheid in Rusland en geeft verdere invulling aan zijn exportplannen. De Spaanse onderneming is als onderdeel daarvan prominent aanwezig op de vandaag geopende Autoshow van Moskou.

Dit jaar heeft Seat zijn distributienetwerk in Rusland verdubbeld en momenteel zijn er al 22 dealerbedrijven die het Seat-merk in Rusland vertegenwoordigen, gevestigd in Moskou, St. Petersburg en andere grote steden als Jekaterinburg, Cheljabinsk, Nizhnij Novgorod, Kazan en Rostov-on-Don. Seat zal nog voor het einde van het jaar drie nieuwe dealerbedrijven openen waarmee het totaal aantal op 25 wordt gebracht. Aan het begin van het jaar waren er slechts tien dealervestigingen. Het is de doelstelling om met de aanstelling van nog meer dealers het Europese deel van het land te dekken.

Seat

Seat Executive Committee Chairman James Muir verklaarde dat Rusland opnieuw een voorbeeld is van de strategie van de onderneming om op nog meer markten actief te zijn. Tijdens de Autoshow van Moskou, het belangrijkste jaarlijkse auto-evenement van het land, heeft Seat de uitbreiding van het productgamma in Rusland bekendgemaakt met de verkoopstart in het najaar van de Alhambra. Dit model is een aanvulling op de drie modellen die momenteel in Rusland al leverbaar zijn: drie versies van de Ibiza (3-deurs, 5-deurs en ST stationwagon), de Leon en de Altea Freetrack, het huidige topmodel van Seat in Rusland. Alle modellen worden gebouwd in de Martorell-fabriek in Spanje.

Rusland is een land met een sterk groeipotentieel en heeft de doelstelling om in de komende jaren de grootste markt van Europa te worden. In 2011 werden er ruim 2,6 miljoen auto's verkocht, een cijfer dat alleen door Duitsland is overtroffen met een verkoop van 3,2 miljoen eenheden. De verkopen zijn in de eerste helft van 2012 met 14,3% gegroeid, wat staat voor meer dan 1,4 miljoen auto's.

Seat

Momenteel exporteert Seat ongeveer vier van de vijf geproduceerde auto's naar zo'n 75 landen. Eén van de doelstellingen is om dit percentage te verhogen via het aanboren van nieuwe markten, waaronder China waar in april dit jaar de marktactiviteiten een aanvang hebben genomen. Verder heeft Seat in de eerste helft van dit jaar een sterke groei gerealiseerd in Mexico (10.214 verkochte auto's, +20,5%), Algerije (5.191, +150,0%) en Israël (3.787, 85,7%). De onderneming heeft zich in diezelfde periode ook verbeterd in concurrerende markten als Duitsland (28.404, +8,0%), het Verenigd Koninkrijk (19.763, +6,8%) en Zwitserland (4.159, +19,4%).

Seat Seat
 
Websitewww.seat.nl
Deel via