6 augustus 2012
Nissan NV200

Nissan NV200

Nissan toont visie op taxi voor Londen

6 augustus 2012 | Nissan heeft de NV200 London Taxi onthuld, een eigentijdse, volledig nieuwe visie op de toekomst van de beroemde, klassieke Londense taxi en de 300.000 dagelijkse gebruikers daarvan. De Nissan NV200 London Taxi heeft een beduidend lagere CO2-uitstoot dan de huidige taxi's en voldoet daarmee aan burgemeester Boris Johnsons strategie om de luchtkwaliteit in Londen te verbeteren. Een volledig elektrisch aangedreven variant, de e-NV200, wordt ook testklaar gemaakt.

Taxiversies van de NV200 werden al eerder onthuld in Tokyo en New York, waar hij werd verkozen tot de exclusieve 'Taxi of tomorrow', de taxi van de toekomst voor de stad New York. De NV200 London Taxi is onderdeel van de strategie die Nissan wereldwijd voor taxivervoer ontwikkelt.

Momenteel speelt Nissan al een prominente rol in het taxivervoer in de Engelse hoofdstad: de 2,7-liter TD27 dieselmotor werd gekozen voor de klassieke LTI FX4 Fairway Black Cab, die daarmee aanzienlijk sneller, zuiniger en betrouwbaarder werd. Diezelfde motor zat ook in de opvolger van de Fairway, de TX1. De Nissan NV200 bouwt verder op de uitstekende reputatie die Nissan hiermee verwierf.

Nissan NV200

Steve McNamara, woordvoerder van de Licensed Taxi Drivers Association, de officiële vakbond van Londense taxichauffeurs, zegt: "Nissan is al stevig geworteld in de Londense taxiwereld. De 2,7-liter dieselmotor in de vroegere taxi's was een van de beste motoren in een taxi ooit. Op basis van wat ik nu weet van de NV200 London Taxi zeg ik dat hij punten scoort op alle belangrijke fronten. Het is belangrijk dat hij er uitziet als een taxi, dat hij comfortabel is, dat je gemakkelijk kunt in- en uitstappen en dat hij betrouwbaar is. Als de verbruikscijfers zo laag zijn als beloofd, dan wordt dit een groot verkoopsucces".

De NV200 is van binnen naar buiten ontworpen met het oog op het comfort van de passagiers, maar ook andere weggebruikers profiteren, want de NV200 London Taxi is zuiniger en milieuvriendelijker dan de huidige Londense taxi's. De NV200 biedt niet alleen meer comfort, ruimte en gemak voor inzittenden, er is ook veel aandacht besteed aan passagiers met een handicap.

In de Nissan NV200 London Taxi kunnen vijf volwassen worden vervoerd: drie op de achterbank en twee op neerklapbare zittingen daartegenover. Naast de bestuurder is plaats voor de bagage. Een bijzondere voorziening zijn de schuifdeuren voor de passagiers, die eenvoudig zijn te openen en die zorgen voor optimale toegankelijkheid. Ze zijn bovendien veiliger voor voetgangers, fietsers en andere weggebruikers omdat ze niet naar buiten zwaaien en dus geen obstakel vormen voor het overige verkeer.

Nissan NV200

Dankzij de geringe CO2-uitstoot van de Nissan NV200 London Taxi verbetert de kwaliteit van de lucht: in plaats van de 209 g CO2/km van de 'groenste' TX4 komt de Nissan tot een uitstoot van 138 g/km. Als alle Londense taxi's zouden worden vervangen door de NV200 London Taxi, dan zou in Londen elk jaar 37.970 ton CO2 minder worden uitgestoten, het equivalent van de jaarlijkse aanplant van 4.047 hectare bos.

Nog belangrijker is de reductie van schadelijke uitstoot van gassen als NOx en roetdeeltjes die door overheden met wetgeving wordt beoogd. Die uitstoot zou jaarlijks met zo'n 135 resp. 20 ton worden teruggedrongen.

Een volledig elektrische versie zou indirect een nog gunstiger invloed hebben op de luchtkwaliteit in Londen. Gesprekken met belanghebbende partijen gaan voort over investeringen in de infrastructuur voor opladen, zodat de komst van de e-NV200 steeds waarschijnlijker wordt.