1 augustus 2012
Opel Astra (2009 - 2015)

Opel Astra (2009 - 2015)

Opel Astra krijgt bi-turbo dieselmotor

1 augustus 2012 | De Opel Astra krijgt er een nieuwe dieselmotor bij: de viercilinder 2.0 BiTurbo CDTI-motor met 143 kW/195 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. Hij is verkrijgbaar in drie carrosserievarianten: de vijfdeurs, de GTC en de Sports Tourer. De vijfdeurs Astra BiTurbo CDTI haalt een topsnelheid van 226 km/u. Daardoor is hij de snelste Astra-diesel ooit (Sports Tourer 222 km/u, GTC 223 km/u). De nieuwe dieselvarianten zijn rond de jaarwisseling verkrijgbaar.

Afhankelijk van het lastbereik in de Astra BiTurbo viercilinder dieselmotor werken twee turboladers van verschillende afmetingen afzonderlijk of samen. De kleinere turbolader accelereert bijzonder snel bij lagere toerentallen, wat betekent dat de gaspedaalrespons goed is en het ongewenste 'turbogat'-effect wordt voorkomen. Vanaf 1.250 t/min heeft de bestuurder al 320 Nm ter beschikking; dat is 80 percent van het maximumkoppel van 400 Nm. Dit laatste is beschikbaar tussen 1.750 en 2.500 t/min.

In combinatie met brandstofbesparende technologie verbruikt de GTC 4,9 l/100 km (Sports Tourer en vijfdeurs 5,1 l/100km). De uitstoot van de GTC bedraagt 129 g/km (134 g/km voor de hatchback en Sports Tourer).

Opel Astra (2009 - 2015)

In het middelste toerentalbereik werken beide turboladers samen, waarbij de grotere turbolader de inlaatlucht voorcomprimeert, voordat deze volledig wordt samengeperst door de kleinere turbolader. Intussen wordt een omloopklep continu aangestuurd om een deel van de uitlaatgassen naar de grotere turbo te leiden. Daardoor kan de bestuurder nog steeds van een soepel acceleratievermogen genieten. Bij hogere toerentallen (vanaf circa 3.000 t/min) vloeien alle gassen rechtstreeks naar de grotere turbolader, waardoor de soepele krachtoverbrenging ook bij hogere snelheden gehandhaafd blijft.

Bij de ontwikkeling van de 2.0 BiTurbo CDTI-motor ging de meeste aandacht uit naar het verzekeren van een snelle opbouw van de laadluchtdruk in het lagere toerentalbereik, terwijl het gaspedaal reactievermogen meekreeg in het middelste toerentalbereik. De motorlucht wordt optimaal aangepast in functie van het toerentalbereik en de werking van de twee turboladers van verschillend formaat. Bij laag toerental zorgt een bijkomende koeler – die uitsluitend met de kleine turbolader verbonden is; ervoor dat de beperkte luchtstroom over een directe route de verbrandingskamer binnenkomt. Bij het middelste toerentalbereik gaat de grotere en krachtigere turbolader geleidelijk aan een steeds grotere rol spelen. Zijn grotere luchtstroom wordt daarbij door een grotere koeler gekoeld.

Aangezien de indeling van de motorruimte bij de Astra verschilt van die van de Insignia, kozen de ingenieurs voor een slimme verpakkingsoplossing door de tussenkoelermodule intern op te splitsen in de kleinere en grotere koeler. Dit verschilt van de BiTurbo-motor van de Insignia, waar de koelers zich op afzonderlijke locaties bevinden. Beide koelers in de Astra BiTurbo-motor zijn luchtgekoeld.

Opel Astra (2009 - 2015)

In het interieur van de Astra BiTurbo-varianten wordt leder in de kleur JetBlack gecombineerd met rood aan de randen van de stoelen. De rode stiksels en zomen op de stoelen, de inlegstukken in de deuren en de versnellingspook versterken de sportieve sfeer binnenin. Het nieuwe lederen stuur met vlakke onderkant en de speciale vloermatten met rode randen zijn nog meer sportieve elementen in de Astra BiTurbo-passagiersruimte.