18 juli 2012
Opel Insignia (2008 - 2017)

Opel Insignia (2008 - 2017)

Opel Insignia nu ook op LPG

18 juli 2012 | De Opel Insignia is vanaf nu verkrijgbaar met een 1,4 liter Bi-Fuel ecoFLEX turbomotor die zowel op LPG als benzine rijdt. Zowel de de sedan, hatchback als Sports Tourer kunnen nu af fabriek besteld worden met LPG-aandrijving. De nieuwe Insignia Bi-Fuel ecoFLEX bereikt een vermogen van 103 kW/140 pk, heeft een verbruik vanaf 7,6 liter per 100 km (uitstoot vanaf 124 g/km CO2) en is verkrijgbaar vanaf 29.295 euro. De vierdeurs, vijfdeurs en Sports Tourer vallen in de gunstige bijtellingscategorie van 20%. In vergelijking met de 1,4 liter vierdeurs met turbobenzinemotor is deze Bi-Fuel variant zo'n 60 procent goedkoper bij het tanken (op basis van de huidige prijzen aan de pomp in Nederland).

Voor de Bi-Fuel variant hebben de ingenieurs van Opel de kleppen en klepzittingen versterkt en het motormanagementsysteem aangepast. Alle carrosserie-uitvoeringen met LPG hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. De LPG-tank met een bruikbare inhoud van 47 liter is geïntegreerd in de uitsparing van het reservewiel, zodat de volledige kofferruimte van de Insignia beschikbaar blijft. Met een tank brandstof haalt de Insignia een bereik van 500 kilometer. Als daarbij ook de benzinetank gebruikt wordt, kan dat zelfs 1.700 kilometer bedragen (voor vierdeurs/vijfdeurs).

Opel Insignia (2008 - 2017)

De tankklep van de LPG-tank bevindt zich vlak naast de klep van de benzinetank. Opel biedt zijn klanten verschillende tankmondstukken aan, zodat zij overal in Europa kunnen tanken.

De bestuurder kan gemakkelijk kiezen tussen LPG en benzine met een schakelaar op het instrumentenpaneel. Wanneer de auto op LPG rijdt, gaat er een LED branden, dat uitgaat zodra het voertuig overschakelt op benzine. De brandstofmeter is eveneens aangepast: de inhoud van zowel de LPG- als de benzinetank wordt op dezelfde meter aangegeven.

Opel Insignia (2008 - 2017)

De installatie af fabriek van het LPG-systeem heeft diverse voordelen boven een exemplaar dat achteraf geïnstalleerd wordt. Veiligheid was een topprioriteit tijdens de ontwikkeling van deze modellen. Zo staan op de veiligheidschecklist van Opel specifieke botsproeven voor de gastank en andere componenten die in schokvrije zones zitten geïntegreerd zijn in de veiligheidsstructuur van het voertuig.

Net als alle andere Bi-Fuel modellen van Opel, wordt de Insignia Bi-Fuel gemaakt door Opel Special Vehicles GmbH (OSV), een dochtermaatschappij van Opel in Rüsselsheim, die gespecialiseerd is in speciale voertuiglijnen en wijzigingen.