11 juli 2012
Opel Adam

Opel Adam

Opel onthult Adam

11 juli 2012 | Met de gloednieuwe Adam lanceert Opel voor het eerst een chique, kleine stadsauto. De Opel Adam combineert gedurfde vormgeving met vergaande personalisatiemogelijkheden, zodat elke Adam volledig uniek is. Bovendien biedt hij moderne technologie, zoals een nieuw infotainmentsysteem, dat de smartphone van de eigenaar in de auto integreert, zodat internetgebaseerde applicaties beschikbaar zijn in de auto.

De driedeurs is met zijn 3,70 meter lengte en 1,72 meter breedte (exclusief spiegels) bedoeld voor de stad. Het interieur van de Opel Adam belooft plaats voor vier personen. Terwijl de vijfdeurs Opel Agila in het A-segment praktisch en voordelig is, richt de Adam zich vooral op klanten die een auto zoeken waarmee zij hun persoonlijke stijl kunnen uitdrukken. Volgens Opel zal dit "lifestyle subsegment" de komende jaren blijven groeien.

Opel Adam

De Opel Adam wordt aanvankelijk aangeboden met drie benzinemotoren (1,2 l 51kW/70 pk, 1,4 l 64 kW/87 pk en 1,4 l 74/ kW100 pk) in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Alle motoren zijn uitgerust met een ecoFLEX pakket, waaronder start/stop-technologie. Later zal een kleine benzinemotor van de nieuwe generatie zijn intrede doen in de Adam, een direct ingespoten motor met turbocompressor met start/stop voor meer efficiëntie en betere prestaties. De nieuwe motor zal gecombineerd worden met een volledig nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak.

In plaats van de gebruikelijke uitrustingsniveaus van Opel te gebruiken, heeft Adam de regels overboord gegooid. De welbekende afwerkingsniveaus werden vervangen door drie verschillende, uiterst geïndividualiseerde 'moods' of werelden, waar de klant uit kan kiezen: JAM is onconventioneel, modieus en kleurrijk, GLAM is eerder elegant, verfijnd en geraffineerd, terwijl SLAM bij een energieke en sportieve houding past.

Opel Adam

Deze drie 'moods' vormen de basis voor vele personalisatiemogelijkheden, met een brede keuze aan carrosseriekleuren, drie dakkleuren, verschillende interieurkleuren, decors en verschillende mogelijkheden voor de hemelbekleding, zoals een dak dat door middel van LED-technologie op een sterrenhemel lijkt.

Zijn opvallend en uniek 'zwevend' dak, dat visueel onafhankelijk is van de carrosserie, maakt de weg naar een uitvoering in twee kleurschakeringen vrij. De naambadge van de auto staat niet op de gebruikelijke plaats, maar op het einde van de verchroomde sierlijst boven de zijruiten op de achterzuil, wat er nog een schepje aantrekkingskracht bovenop doet. Op de brede voorgrille heeft de Adam de nieuwe vleugelvormige chroomlijst met het Opel-embleem in reliëf. De koplampen zijn uitgerust met de typische 'Wing' dagrijverlichting van Opel. Voor het eerst in het A-segment, zijn ze ook verkrijgbaar met energiezuinige LED-technologie.

Opel Adam

Adam is de eerste auto met Opels gloednieuwe, infotainmentsysteem dat niet alleen de smartphone van de eigenaar aansluit op het voertuig, maar er ook een toegevoegde waarde zegt te geven. Het nieuwe systeem is exclusief in het segment, omdat het niet alleen connectiviteit voor Apple iOS-software biedt, maar ook compatibel is met Android besturingssystemen.

Het nieuwe infotainmentsysteem stelt bepaalde smartphonecontent ter beschikking in de passagiersruimte, zoals internetgebaseerde applicaties en GPS-navigatie. Het geeft de content weer op het zeven inch touchscreen met hoge resolutie, dat ook snel en intuïtief toegang verstrekt tot verschillende controlefuncties via vijf gemakkelijk te bedienen menu's.

Opel Adam

Ook bijzonder is de parkeerhulp (Advanced Park Assist - APA II) van de nieuwe generatie, die bij Opel zijn debuut maakt in de Adam. De bestuurders kunnen het systeem inschakelen met een knop op het dashboard, zodat het hen waarschuwt wanneer ze een parkeerplaats voorbijrijden die groot genoeg is voor de auto. Het systeem leidt hen dan automatisch de parkeerplaats in, terwijl de bestuurder alleen de rem, koppeling en versnellingen hoeft te controleren. Het wordt altijd gecombineerd met dodehoek-waarschuwing, dat ook ultrasonische sensoren gebruikt.

Het gespierde voorkomen van de Adam wordt benadrukt door zijn brede voetafdruk (spoorbreedte vooraan: 1485 mm/spoorbreedte achteraan: 1478 mm). Zijn chassis met een wielbasis van 2311 mm is gericht op maximale actieve veiligheid en comfort. De vooras werd voorzien van MacPherson veerpoten met een subframe. De achteras van de Adam heeft een samengestelde krukas met torsiebalk. De wielafmetingen gaan van 15 inch tot 18 inch en auto's met 17 of 18 inch-wielen zijn standaard uitgerust met een sportchassis en bieden meer rijdynamiek.

Opel Adam

De elektrische stuurbekrachtiging (EPS) van de Adam omvat een specifieke STAD-modus, die met een tik tegen een schakelaar de bekrachtiging bij lagere snelheden verhoogt. De uitgebreide ESP van de laatste generatie is standaard in alle Adams en wordt geleverd met vele extra functies, zoals Hill Start Assist (HSA).

Een stevige passagierscompartiment van hoofdzakelijk high strength staal zorgt voor een hoog niveau van passieve veiligheid. Dat wordt aangevuld met gordijnairbags voorin, opzij en op hoofdhoogte, naast dubbele gordelspanners op de voorste stoelen, voor extra bescherming van knieën en benen. Een andere veiligheidsvoorziening zijn twee sets ISOFIX-punten. Daarmee kunnen kinderstoelen gemakkelijk en veilig bevestigd worden op de 50:50 neerklapbare achterbank.

Opel Adam

De gloednieuwe Opel Adam zal besteld kunnen worden na de officiële wereldpremière op de Paris Motor Show (29 september – 14 oktober 2012). De eerste auto's zullen in januari 2013 in de showrooms verschijnen.