29 juni 2012
Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Mercedes introduceert CLS Shooting Brake

29 juni 2012 | De Mercedes-Benz CLS Shooting Brake gaat in productie. Met zijn carrosserievorm is de nieuwe CLS onmiskenbaar een coupé, maar met zijn vijfdeurs uitvoering en het dak dat tot aan de achterzijde doorloopt, biedt het model volop praktische mogelijkheden.

De proporties van de CLS Shooting Brake zijn verrassend, maar onmiskenbaar die van een coupé, met relatief lage zijruiten zonder raamstijlen en een dynamisch naar achteren aflopend dak, dat doorloopt tot aan de achterkant van de auto. Pas bij de tweede keer kijken valt op, dat de Shooting Brake een vijfdeurs auto is en daardoor veel meer mogelijkheden biedt.

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

De bagageruimte is bekleed met hoogwaardig tapijt. Als optie zijn aluminium bagagerails leverbaar, maar wie helemaal iets bijzonders wil, kan kiezen voor de houten designo-laadvloer. De vloer is gemaakt van klassiek Amerikaans kersenhout, dat contrasteert met de intarsia van gerookt eikenhout en de aluminium rails.

In navolging van de CLS Coupé biedt ook de Shooting Brake volop mogelijkheden tot individualisering met een keuze uit vijf interieurkleuren, vijf verschillende uitvoeringen van de sierdelen en drie soorten leer. Bij de sierdelen kan worden gekozen uit bruin glanzend wortelnotenhout, zwart glanzend essenhout of lichtbruin zijdemat populierenhout. Met de AMG-sierdelen van carbon in combinatie met zwarte pianolak krijgt het interieur een moderner karakter. Nieuw is de optie 'porselein', waarmee de CLS-modellen een luxe uitstraling krijgen die tot dusver alleen aan de S-klasse was voorbehouden.

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Het praktisch nut was echter niet de hoofddoelstelling bij het ontwerp van de Shooting Brake, maar met zijn lengte van 4.956 mm, de breedte van 1.881 mm en de hoogte van 1.413 mm biedt de auto veelzijdige mogelijkheden. Zo kan het laadvolume, afhankelijk van de indeling van het interieur, worden vergroot van 590 tot 1550 liter, gemakkelijk toegankelijk via de standaard automatisch te openen achterklep.

Standaard luchtvering op de achteras zorgt voor een optimale wegligging onder alle omstandigheden. De rugleuningen achterin kunnen worden neergeklapt, terwijl de drie hoofdsteunen achterin met een druk op de knop door de bestuurder verzonken kunnen worden. Een trekhaak is leverbaar als optie.

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

De CLS Shooting Brake is leverbaar met vier motoren: twee benzine- en twee dieselmotoren. Alle motoren worden standaard geleverd in combinatie met de 7G-Tronic Plus automatische transmissie en ECO-start-stop-functie.

Het instapmodel is de CLS 250 CDI BlueEfficiency met een vermogen van 150 kW (204 pk). Met een brandstofverbruik van 5,3 liter diesel per 100 km is dit model de zuinigste in de rij. De CO2-uitstoot bedraagt 139 gram per kilometer. De beide modellen met zescilindermotor zijn de CLS 350 CDI BlueEfficiency (195 kW/265 pk) en de CLS 350 BlueEfficiency (225 kW/306 pk).

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Het topmodel is de CLS 500 BlueEfficiency met V8-biturbomotor, die goed is voor een vermogen van 300 kW (408 pk). De CLS 350 CDI BlueEfficiency en de CLS 500 BlueEfficiency worden ook leverbaar met 4Matic-vierwielaandrijving. De standaard elektromechanische stuurbekrachtiging EPS (Electric Power Steering) draagt ook bij tot een gunstiger verbruik.

Ruim een dozijn assistentiesystemen draagt bij tot het vermijden van ongevallen of het reduceren van de zwaarte ervan. In het assistentiepakket Plus zijn de actieve dode-hoekassistent en de actieve rijbaanassistent leverbaar in combinatie met Distronic Plus (automatisch afstand houden), BAS Plus en het Pre-Safe-remsysteem. De beide assistentiesystemen herkennen niet alleen het onbedoeld wisselen van rijbaan of voertuigen in de dode hoek, maar corrigeren met behulp van een zachte remingreep ook de rijrichting, wanneer de bestuurder niet reageert op de zichtbare of hoorbare waarschuwing.