13 juni 2012
 

Ford

Ford 1.0 EcoBoost is Engine of the Year

13 juni 2012 | De nieuwe 1.0-liter EcoBoost-motor van Ford Motor Company is vandaag uitgeroepen tot 'International Engine of the Year' 2012. De kleine 3-cilinder hightechmotor sleepte nog twee prijzen in de wacht: 'Best New Engine' en 'Best Engine Under 1-litre'. De prijzen werden toegekend door een jury van 76 journalisten uit 35 landen wereldwijd.

Het is voor het eerst in het dertienjarige bestaan van de prijs 'International Engine of the Year' dat Ford deze heeft gewonnen. Bovendien deed de 1.0-liter EcoBoost dat met de hoogste score ooit.

Ford

"We hebben de lat zeer hoog gelegd bij het ontwerpen van deze motor", zegt Joe Bakaj, Vice President of Global Powertrain Engineering, Ford. "We wilden een onwaarschijnlijk zuinige motor, verbluffende prestaties, een laag geluidsniveau en veel comfort - en dat allemaal uit een heel klein motortje met drie cilinders".

Dean Slavnich, juryvoorzitter van de prijs 'International Engine of the Year' en redacteur van Engine Technology International: "Dit is een verdiende overwinning voor een echt opmerkelijke motor". De motor, die zo klein is dat hij op een A4'tje past, werd ontworpen in de Ford Technical Centres in Dunton (Verenigd Koninkrijk) en Merkenich (Duitsland). De motor zal worden geproduceerd in de Ford-fabrieken in Craiova (Roemenië) en Keulen (Duitsland).

Ford

Dankzij de turbo met lage inertie levert de motor direct vermogen wanneer de gasklep wordt geopend en blijft deze turbo goed presteren vanaf stationair tot wel 248.000 toeren per minuut.

Andere innovaties van de 1.0-liter EcoBoost zijn:

  • een uitlaatspuitstuk dat in de cilinderkop is gegoten, wat de temperatuur van de uitlaatgassen verlaagt en een optimale brandstof-luchtverhouding mogelijk maakt in een breder toerentalbereik;
  • een gietijzeren blok, waardoor de motor sneller op temperatuur komt dan een gewoon aluminium blok, met als gevolg dat er 50% minder opwarmenergie nodig is en het brandstofverbruik verder daalt;
  • twee primaire aandrijfriemen die in een oliebad draaien zodat de motor stiller en zuiniger werkt;
  • in plaats van energieverslindende balansassen is gekozen voor opzettelijke 'onbalans van het vliegwiel en de poelie' om zo de motorconfiguratie te neutraliseren.
Ford

De 1.0-liter EcoBoost debuteerde dit jaar in de Europese Focus en zal later dit jaar worden aangeboden in de C-Max en B-Max. De 1.0-liter EcoBoost is vanaf volgend jaar in diverse modellen verkrijgbaar in de VS en in de regio's Azië-Pacific en Afrika.

In de eerste volle maand dat de Focus in Europa te koop was, bestelden meer dan 4.700 klanten een Focus 1.0-liter EcoBoost, hetgeen neerkomt op 23,3 procent van alle Focus-bestellingen in de 19 grootste Europese markten waar Ford actief is.

Ford Ford Ford
 
Websitewww.ford.nl
Deel via