12 juni 2012
Ford Focus

Ford Focus

Ford maakt specificaties Focus ST bekend

12 juni 2012 | Ford maakt de prijzen en specificaties van de Focus ST bekend. De nieuwe Focus ST is beschikbaar als hatchback en Wagon. De nieuwe Focus ST is de eerste sportieve Ford met het nieuwe ST-DNA, zoals dit is vastgelegd in de nieuwe mondiale strategie die Ford hanteert voor sportieve auto's. De Global Performance Vehicles group, bestaande uit Ford Team RS in Europa en het Special Vehicles Team (SVT) in de Verenigde Staten, hebben samen met Ford-deskundigen uit Azië, Pacific en Afrika, een strategie bepaald waar in de toekomst alle mondiale sportieve Ford-modellen aan moeten voldoen.

Net als alle toekomstige ST-modellen heeft ook de nieuwe Focus ST fysieke DNA-kenmerken als sterk geprononceerde voor- en achterbumpers, een ST achterspoiler, een aan de onderzijde laag doorgetrokken carrosserie en unieke carrosseriekleuren.

Zowel in de vijfdeursversie als de Wagon, biedt de dynamische Ford ST dezelfde rijeigenschappen waarmee de andere Ford 'Sports Technologies'-modellen zich van de concurrentie onderscheiden. De Focus ST wordt wereldwijd uitgerust met de 250 pk sterke 2.0-liter Ford EcoBoost. De volledig aluminium EcoBoost-motoren hebben een kleine inhoud, maar bieden het vermogen van een grotere motor. De nieuwe Focus ST accelereert van 0 -100km/u in 6,5 seconden en heeft een topsnelheid van 248 km/u.

Ford Focus

Vergeleken met de 2.5-liter, vijfcilinder motor waarmee de vorige generatie Europese Focus ST was uitgerust, biedt de nieuwe viercilindermotor meer vermogen, maar door de kleinere inhoud en de innoverende technologie, verbruikt hij minder brandstof. De 2.0 EcoBoost van de Focus ST zorgt voor meer dan 20% minder CO2-uitstoot en een lager brandstofverbruik. In cijfers uitgedrukt is dit naar verwachting respectievelijk 169 g/km en 7,2l/100 km.

Bij de 2.0-liter motor hoort een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen die doelgericht is verbeterd voor optimaal resultaat bij elke schakelmanoeuvre. De Global Performance Vehicles group heeft bijzonder veel aandacht besteed aan het nauwkeurig afstemmen van de overbrengingsverhouding voor de zesde versnelling.

De bestuurder zal kennismaken met het gloednieuwe Ford Sport Steering System. Dit systeem kent een variabele stuuroverbrengingsverhouding die de Focus ST op bochtige wegen wendbaarder maakt, maar tegelijkertijd vertrouwen biedt bij hoge snelheden. Dit systeem zorgt ervoor dat de stuurgevoeligheid op een recht stuk minder sterk is, maar op bochtige stukken juist toeneemt, voor een optimale controle. Verder biedt het systeem ook voordelen bij lage snelheden, zoals bij inparkeren, waarbij de bestuurder de auto makkelijker in de ruimte manoeuvreert. Daarnaast is voor de Focus ST het programma Electronic Power Assisted Steering (EPAS) ook uitgebreid met Torque Steer Compensation (TSC), een systeem dat door Ford zelf is ontwikkeld.

Ford Focus

Dankzij een robuustere afstelling van het TSC kan de bestuurder van de Focus ST met vol gas accelereren op een slecht wegdek met oneffenheden en gedeelten waar de banden minder grip hebben. TSC constateert de problemen die hiervan het gevolg zijn en geeft dit door aan het EPAS-systeem. Dit doet vervolgens het effect van het slechte wegdek teniet zodat de bestuurder er vrijwel niets van zou merken.

Voor de Focus ST is ook het Electronic Stability Programme (ESP) gewijzigd, waarbij de nadruk op rijplezier ligt. De bestuurder kan kiezen uit drie ESP-modi. Deze keuze kan worden ingegeven op basis van weg- en weersomstandigheden, maar ook door de behoefte van de bestuurder aan extra assistentie tijdens het rijden.

In eerste instantie komt de werking van het ESP sterk overeen met het innoverende systeem waarmee de standaard Focus is uitgevoerd, hoewel het bij de ST zo is afgesteld dat de bestuurder er minder van merkt. Deze standaardmodus assisteert de bestuurder onder allerlei terrein- en weersomstandigheden, variërend van droog, nat, besneeuwd, waardoor deze niet van invloed zijn op zijn zelfvertrouwen.

Ford Focus

De bestuurder kan ook de tweede modus kiezen, reduced- of wideslip-modus genaamd, waarin het tractieregelsysteem is uitgeschakeld. Tractie wordt dan door de bestuurder geregeld en het ESP grijpt alleen bij uiterste noodzaak in. Met de derde modus kan het ESP-systeem volledig worden uitgeschakeld.

In bochten is Enhanced Torque Vectoring Control een essentieel hulpmiddel voor ST bestuurders. Het is een speciaal voor de ST afgestelde versie van het Torque Vectoring Control waarmee de basisuitvoering van de Focus is uitgerust. Het standaardsysteem past koppelvectoring toe tijdens het remmen. Hierbij wordt bij het nemen van een bocht remkoppel toegepast op het binnenwiel, waardoor het effect van onderstuur wordt verminderd en er meer tractie is. In werking komt dit overeen met een traditioneel differentieel met beperkte slip.

Het systeem van de Focus ST past dit krachtiger toe en is ook uitgerust met Cornering Under Steer Control (CUSC). Deze technologie zorgt op basis van het onderstuurgedrag, voorafgaand aan ESP voor gierkoppel. Dit gebeurt zowel bij het ingeschakelde als bij het uitgeschakelde systeem.

Ford Focus

De secuur afgestelde wielophanging van de nieuwe Focus ST werkt naadloos samen met de geavanceerde voorzieningen voor bestuurdersassistentie. Door toepassing van verbeterde schokdempers en veren is het chassis van de ST 10 mm verlaagd. Dit geeft de ST zijn zelfverzekerde uitstraling en zorgt ervoor dat het zwaartepunt dichter bij het wegdek ligt en de auto zich dus in bochten preciezer laat sturen.

De achterwielophanging is verbeterd met een aantal speciaal voor de nieuwe Focus ST ontwikkelde onderdelen, zoals de verbeterde draagarmen en een volledig nieuwe stabilisatorstang. Beide komen voort uit de wens van de ontwikkelaars om de bestuurder zoveel mogelijk feedback en controle te bieden. Er bestaan enkele kleine verschillen tussen de achterwielophanging van de Focus ST vijfdeurs en van de ST Wagon. Om een zo groot mogelijke bagageruimte te behouden, zijn de schokdempers van de Wagon onder een hoek geplaatst, net als in de basisuitvoering.

Het spaakdesign van de nieuwe Focus ST is afgeleid van het Y-vormige spaakdesign van de vorige generatie. Het herkenbare Focus ST-design is terug te vinden in de 18 inch lichtmetalen velgen, zij het met subtiele veranderingen die hem up-to-date maken voor 2012.

Ford Focus

ST-klanten kunnen nu ook kiezen voor een optioneel 'Performance Pack'. Hierbij zijn de velgen uitgevoerd in zwart met een sterk contrasterende rode afwerking op de remklauwen. De lichtmetalen velgen zijn voorzien van 235/40R18 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2-banden, die zijn ontwikkeld op basis van rigoureuze tests op allerlei soorten wegdek, waaronder de beruchte Nürburgring Nordschleife in Duitsland.

De sportieve potentie van de Focus ST is in één oogopslag zichtbaar. De nieuwe ST-kleur, Tangerine Scream, weerspiegelt het opvallende en energieke karakter van de Focus ST, maar ook in de andere beschikbare kleuren, Spirit Blue, Race Red, Frozen White, Panther Black en Moondust Silver, straalt de auto een en al sportiviteit uit. De Focus ST onderscheidt zich van de standaard Focus met zijn unieke bumpers en de extra lage sideskirts.

De Ford Focus ST is in Europa leverbaar in drie uitvoeringen, genaamd ST-1, ST-2 en ST-3. In Nederland is deze sportieve Focus leverbaar als ST-2 en ST-3. De Focus ST2 is uitgerust met onder andere dual zone automatische airconditioning, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een automatisch dimmende binnenspiegel, LED achterlichten, FordPower Startknop, elektrisch bedienbare portierramen rondom, een regensensor, Deflation Detection System, een audiosysteem met CD-speler en 6 speakers, een USB-aansluiting, 18-inch ST velgen, ST-instaplijsten, Recaro sportstoelen en gedeeltelijk lederen bekleding.

Ford Focus

De Focus ST-3 is boven de ST-2 voorzien van bi-xenon koplampen, 8-weg elektrisch verstelbare Recaro stoelen met uitschuifbare zittingen, stoelverwarming, volledig lederen bekleding en een unieke ST achterbank.

De Ford Focus ST heeft een vanafprijs van €33.135,-. De prijzen van de verschillende uitvoeringen zijn:

  • Ford Focus ST2 hatchback €33.135,-
  • Ford Focus ST2 Wagon €34.135,-
  • Ford Focus ST3 hatchback €35.335,-
  • Ford Focus ST3 Wagon €36.335,-

Deze sportieve Ford arriveert medio september in Nederland en is per direct te bestellen.