10 juni 2012
SsangYong Korando

SsangYong Korando

SsangYong Korando nu ook met benzinemotor

10 juni 2012 | Begin dit jaar heeft SsangYong tijdens de Autosalon van Genève de vernieuwde Korando gepresenteerd. Dankzij zijn nieuwe aandrijflijnen, waaronder de compleet nieuwe 2.0-liter benzinekrachtbron, de bijgewerkte styling en verbeterde kwaliteit wil de vernieuwde Korando de strijd aan binden met het bestaande aanbod in het compacte SUV-segment. Zowel de comfort- als de veiligheidsuitrusting werd opgewaardeerd, terwijl de nieuwe benzine- en dieseltechnologie de CO2-uitstoot helpt drukken.

Het belangrijkste nieuws van de Korando MY 2012 is de introductie van een gloednieuwe tweeliter benzinemotor. Deze krachtbron laat kopers, net als de ondertussen bekende e-XDi200 dieselmotor van 149 of 175 pk, de keuze uit een manuele of (vanaf eind 2012) automatische zesversnellingsbak. Met een vermogen van 149 pk bij 6.000 t/min en een maximumkoppel van 197 Nm, dat wordt vrijgegeven tussen 3.500 en 4.500 t/min kan hij overweg met een aanhanggewicht tot 1.500 kilo.

Ook deze motor kan als optie gekoppeld worden aan het 'on demand'-4WD-systeem, dat in lock-modus het koppel gelijkmatig verdeelt over de voor- en achterwielen bij snelheden tot 40 km/u.

SsangYong Korando

De nieuwe 2.0 Eco-diesel van 149 pk dringt de CO2-uitstoot terug tot 147 g/km (2WD, manueel) en 157 g/km (AWD, manueel) en wordt vanaf medio 2012 te koop aangeboden in Europa. De nieuwe 2,0 liter grote benzinemotor produceert 175 g CO2 per kilometer (2WD, manueel) en 192 g/km (AWD, manueel).

Ssangyong's ontwikkelingsteam heeft enkele belangrijke modificaties aangebracht om de NVH-kwaliteiten (Noise, Vibration and Harshness) van de Korando te verbeteren. Zo deden een herzien tandwielsysteem en een nieuwe motorafdekking hun intrede, die het dieselgeluid van de motor aanzienlijk beperken. Tegelijk draagt het herwerkte transmissiecontrolesysteem bij tot de algemene rijervaring.

De compacte subframes voor- en achter zijn gebouwd om ruwe wegen en steile hellingen aan te kunnen zonder risico voor koetswerkschade. Bovendien bieden de actieve vierwielaandrijving (AWD) en het multifunctionele ESP de nodige grip, zelfs op een besneeuwde en gladde ondergrond.