4 juni 2012
Nissan GT-R

Nissan GT-R

Nissan ontwikkelt Track Pack voor GT-R

4 juni 2012 | Nissan heeft een bijzondere versie van de GT-R ontwikkeld om kopers ultieme prestaties te bieden. Hij is lichter en nog sneller dan de standaard GT-R. Het onderstel is afgestemd op circuitgebruik en de motor biedt nog meer remvermogen. Het resultaat is de puurste GT-R tot nu toe: de Track Pack.

Het onderstel is aangepast op aanwijzing van GT-R-testrijder, voormalig F1-coureur en Le Mans-deelnemer Toshio Suzuki. De veranderingen aan het vierwielaangedreven onderstel betreffen de vering en de instelbare schokdempers die speciaal voor de GT-R Track Pack zijn ontwikkeld.

Nissan GT-R

Het chassis is aangepast in samenwerking met Bilstein en NordRing Corp, het bedrijf van Toshio Suzuki. De afstelling verandert de GT-R in een stijf afgeveerde superauto, helemaal klaar voor circuitgebruik. Nu bijna de gehele veerweg uit het onderstel is weggehaald, gaat de GT-R net zo strak de hoek om als een raceauto. Hierdoor kunnen de met stikstof gevulde Dunlop SP MAXX GT600 DSST CTT run-flat-banden van 20 inch optimaal contact met het wegdek houden, waardoor de auto onder alle omstandigheden maximale grip heeft.

Andere op het circuit gerichte eigenschappen van de GT-R Track Pack zijn de unieke zesspaaks lichtgewicht aluminium wielen van RAYS (afgewerkt in een speciale quartz-chroomkleur) en extra koelsleuven. Die helpen tijdens circuitgebruik de temperatuur van de remmen met wel 50 graden Celsius te verlagen. Rijwind is via een speciale koelsleuf in de carbon voorspoiler op de voorremmen gericht, speciale luchtgeleiders achter de achterwielen geleiden verkoelende rijwind naar de remschijven. Het enorm krachtige Brembo-remsysteem, bestaande uit geperforeerde remschijven en remklauwen uit één stuk, is verder ongewijzigd.

Nissan GT-R

Het interieur heeft eveneens een circuitbehandeling ondergaan. Onder meer de achterbank is verwijderd. Samen met de toepassing van lichtgewicht aluminium wielen levert dat voor de GT-R Track Pack een gewichtsbesparing op van 14 kilogram, vergeleken met de GT-R Premium. De deels met leder bekleedde voorstoelen zijn voorzien van een speciale laag die in snelle bochten extra grip biedt. Deze laag, door de maker van de GT-R Kazutochi Mizuno liefkozend 'Magic Cloth' genoemd, heeft een hoge wrijvingscoëfficiënt. Hierdoor houdt het tijdens rijden op het circuit bestuurder en passagier als het ware vast aan de stoel. Mizuno-san heeft dit materiaal voor het eerst toegepast toen hij Groep C sportscar-coureurs in Japan begeleidde. Hij merkte dat de coureurs dankzij de toepassing van deze laag nog snellere rondetijden konden noteren.

Hoewel Nissan de GT-R Track Pack heeft ontwikkeld om op circuits als de Nürburgring zo snel mogelijke rondetijden te noteren, is de auto volstrekt legaal voor gebruik op de openbare weg. Om klanten zowel op het circuit als op de openbare weg van de GT-R te laten genieten, zijn de dempers met een druk op de knop instelbaar voor een meer comfortabel rijkarakter. Bovendien gelden voor de GT-R Track Pack dezelfde garantievoorwaarden als voor de standaarduitvoering en kan hij toe met hetzelfde onderhoud, met uitzondering van bepaalde opties.

Nissan GT-R

Het optiepakket bestaat uit een op de kofferklep gemonteerde achterspoiler en een uitlaatdemper van titanium. Deze laatste zorgt niet alleen voor een gewichtsbesparing, maar ook voor de best mogelijke prestaties bij hoge temperaturen. De titanium uitlaat heeft echter zowel voor als na gebruik op het circuit wel speciaal onderhoud nodig.

De GT-R Track Pack profiteert ook van verbeteringen die Nissan recent aan de nieuwe GT-R heeft doorgevoerd. Zo levert de met de hand vervaardigde 3,8-liter twinturbo V6 nu een vermogen van 404,4 kW/550 pk bij 6.400 t.p.m. Het maximumkoppel is gestegen naar 632Nm bij 3.200-5.800 t.p.m. Met de standaard R-Start-stand is het mogelijk om onder ideale omstandigheden de sprint van 0 naar 100 km/uur binnen 2,8 seconden af te leggen.

Nissan GT-R

Op de wijzigingen aan de schokdempers en de veren na is het vierwielaangedreven ATTEA-chassis van Nissan – bestaande uit dubbele driehoekige draagarmen voor en een multilink-achteras – onveranderd. Het systeem is voorzien van een achter aan rubber bussen opgehangen transaxle die plaats biedt aan de transmissie, een tussendifferentieel en een gelimiteerd sperdifferentieel. De montage achter heeft geresulteerd in een perfecte gewichtsverdeling.

De GT-R is voorzien van twee aandrijfassen, waarvan een is gemaakt van carboncomposiet. Het ene exemplaar loopt van de motor naar de transaxle, het andere van de transaxle naar de voorwielen. De vierwielaandrijving past, afhankelijk van de weg- en rijomstandigheden, de trekkracht tussen de voor- en achterwielen voortdurend aan. Onder normale omstandigheden gaat 100 procent van de trekkracht naar de achterwielen. Indien nodig leidt het systeem 50 procent van de aandrijfkracht naar de voorwielen om de grip te verbeteren, zoals bij glad wegdek en om de bochtsnelheid te verbeteren.

Nissan GT-R

De zestraps geautomatiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling heeft een beter schakelgevoel dan voorheen en is tevens stiller. Schakelen is mogelijk met de centraal geplaatste versnellingspook of met de magnesium schakelflippers achter het stuur.

Ondanks zijn prestatiepotentieel behoudt de GT-R Track Pack een aantal cruciale eigenschappen van de GT-R die zorgen voor het nodige comfort: de achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, het audiosysteem met een 30 GB harddrive en de HDD Music Box, de satellietnavigatie en de achteruitrijcamera. Ook het multifunctionele 7-inch LCD-scherm van de GT-R is aanwezig. Nissan heeft dit ontwikkeld in samenwerking met Polyphony Digital Inc., het bedrijf achter de Gran Turismo-games voor de Sony PlayStation. Via het scherm heeft de bestuurder toegang tot een hele serie gegevens over de auto, waaronder de laterale en de transversale krachten, de gasklepopening, de stuurhoek en gegevens als olietemperatuur, oliedruk en turbodruk.