6 juni 2012
Opel Astra

Opel Astra

Opel Astra nu ook als sedan

6 juni 2012 | Opel breidt de Astra-familie uit met een sedan. In West-Europa, en dan vooral in Duitsland en Spanje, zien de marketingexperts van Opel groeikansen voor het nieuwe vierdeurs model als een betaalbaar alternatief voor sedans uit de hogere prijsklasse. Er is bovendien veel vraag naar compacte notchbackmodellen in de grote groeimarkten van Oost- en Midden-Europa, in het bijzonder Rusland en Turkije.

Vanaf juni is de nieuwe Astra sedan te koop, met een keuze uit vijf motoren: drie benzinemotoren (74 kW/100 pk tot 132 kW/180 pk), waarvan er twee gecombineerd kunnen worden met een automatische zesversnellingsbak, en twee dieselmotoren (81 kW/110 pk tot 96 kW/130 pk). Twee motoren zullen in de gunstige bijtellingscategorie van 20 procent vallen: de 140 pk sterke benzinemotor en de dieselmotor met 130 pk.

Ter aanvulling op het bestaande aanbod, zal de vierdeurs Astra begin volgend jaar ook beschikbaar zijn met de nieuwe SIDI ECOTEC-generatie viercilinderbenzinemotoren van Opel. Zij hebben een cilinderinhoud van 1,6 liter, een turbocompressor en 'spark ignition direct injection'.

Opel Astra

De nieuwe Astra sedan (lengte/breedte/hoogte: 4.658/1.814/1.476 mm) heeft een wielbasis van 2.685 mm. De afzonderlijke kofferruimte heeft een volume van 460 liter, 90 liter meer dan het vijfdeurs model. De achterbank kan in twee afzonderlijke delen (verhouding 60:40) volledig worden neergeklapt om een laadruimte van maximaal 1.010 liter te creëren.

De daklijn buigt zachtjes over de passagiersruimte en daalt dan in een naadloze bocht langs de steil hellende achterruit naar de gemodelleerde aerodynamische lip op het einde van de korte achterzijde. De steile C-stijlen reiken zo ver naar achter aan de achterzijde, dat ze de vorm van de kofferruimte verhullen. De lijn die door de deurgrepen loopt, wordt naar achter toe meer uitgesproken, voor een gespierd schoudereffect.

De achterkant wordt gekenmerkt door de steil hellende achterruit, de geïntegreerde dakspoiler en de brede bocht van de gemodelleerde bumper. De vorm van de achterlichten verwijst naar andere Astra-modellen. De subtiele vouw ertussen geeft een gevoel van breedte en vermijdt een te lijvige indruk. De lampen hebben ook de interne vleugelvorm voor de achterlichtfunctie die typisch is voor het merk Opel. De bumper vertoont nog meer sculpturale trekken: de uitsparing voor de nummerplaat weerspiegelt de vorm van de uitsnijding van het kofferdeksel.

Opel Astra

Het AFL+-verlichtingsysteem (Advanced Forward Lighting) met bi-xenonkoplampen en een reeks geavanceerde verlichtingsfuncties, zoals variabele lichtverdeling, bochtverlichting, hoekverlichting en grootlichtassistentie, verhogen de actieve veiligheid. Het adaptieve FlexRide chassissysteem past de schokdemping automatisch aan naargelang de rijomstandigheden en laat de bestuurder kiezen uit drie verschillende modi – de standaard modus, de comfortgerichte Tourmodus en de sneller reagerende Sportmodus. De uiterst ergonomische en rugvriendelijke stoelen met AGR-label ('Aktion Gesunder Rücken e.V') zijn beschikbaar voor de bestuurder en de voorpassagier.