23 mei 2012
Mazda CX-5 (2011 - 2017)

Mazda CX-5 (2011 - 2017)

5 sterren EuroNCAP voor Mazda CX-5

23 mei 2012 | Mazda's gloednieuwe CX-5 heeft van EuroNCAP, een onafhankelijke instantie die sinds 1997 de veiligheid van auto's beoordeelt, vijf sterren gekregen. Dat is de hoogst mogelijke beoordeling op het gebied van veiligheid. Mazda CX-5, een compacte crossover SUV die half februari in Nederland is geïntroduceerd, scoorde hoog op alle vier onderdelen.

De weging van de vier onderdelen binnen de totaalscore is als volgt: bescherming van volwassenen 50%, bescherming van kinderen 20%, bescherming van voetgangers 20% en veiligheidsassistentie 10%. De cijfers voor bescherming van volwassenen, van kinderen en de veiligheidsassistentie (respectievelijk 94%, 87% en 86%) waren alle drie ruim boven de 80%, 75% en 60% ondergrens in deze categorieën, wat noodzakelijk is om een totaalscore van vijf sterren te behalen.

Mazda CX-5 (2011 - 2017)

Het nieuwste model van Mazda behaalde deze hoogste score onder de strengere normen die EuroNCAP sinds 2012 hanteert voor bescherming van voetgangers en voor de totaalbeoordeling, waarbinnen auto's sindsdien een minimale score van 60% moeten behalen.

De score voor elk onderdeel wordt bepaald op basis van een aantal botsproeven, waaronder een frontale botsing met 64 km/u, een zijdelingse botsing met 50 km/u, een zijdelingse botsing tegen een paal met 29 km/u, een botsing van achteren voor whiplashgerelateerd nekletsel en een gesimuleerde botsing met een voetganger met een snelheid van 40 km/u. EuroNCAP beoordeelt onder meer ook het systeem voor elektronische stabiliteitscontrole

Mazda CX-5 (2011 - 2017)

De CX-5 is de eerste van een nieuwe generatie Mazda's en is bovendien het eerste model dat voorzien is van de innovatieve nieuwe SKYACTIV-Body. Met als doel het ontwikkelen van het ideale chassis hebben de ingenieurs van Mazda zich aan de tekentafel gezet om de basisprincipes op het gebied van structuur, materialen en productiemethoden te herzien. Het resultaat is een chassis dat voor 61% bestaat uit staal met hoge treksterkte. De bumperbalken in de vóór- en achterbumpers zijn zelfs gemaakt van 1.800 MPa ultrahoge-sterktestaal.

Het chassis van Mazda biedt daarom niet alleen een optimale veiligheid bij botsingen, maar is bovendien extreem licht. Mazda is van plan de SKYACTIV-Body te integreren in alle volgende producten van de nieuwe generatie.