16 mei 2012
 

Porsche 918 Spyder

Prototype Porsche 918 Spyder gaat de weg op

16 mei 2012 | De Porsche 918 Spyder gaat de weg op. Met de voltooiing van het prototype is de ontwikkeling van Porsches supersportauto een nieuwe fase ingegaan. Volgens planning gaat de Porsche 918 Spyder in september 2013 in productie en ontvangen de eerste klanten hun auto nog voor het eind van dat jaar.

Met camouflage die herinneringen oproept aan de Porsche 917 raceauto's, wordt de laatste hand gelegd aan de 918 Spyder. De aandacht gaat nu uit naar de samenwerking tussen de individuele aandrijfcomponenten. De combinatie van een verbrandingsmotor en twee elektromotoren (de ene op de vooras en de andere op de achteras) stelt geheel nieuwe eisen aan de ontwikkeling van de aandrijvingsstrategie.

Porsche 918 Spyder

De aandrijvingsstrategie en de ontwikkeling van de bijbehorende software zijn kerncompetenties van Porsche. Beide hebben enorme invloed op het extreme rijplezier dat de 918 Spyder biedt en maken ook een unieke combinatie van brandstofbesparing en topprestaties mogelijk. De voorlopige resultaten van de eerste testritten liggen in lijn met de verwachtingen van de Porsche 918 Spyder.

De supersportauto is ontworpen als plug-inhybride, waarin een uiterst krachtige verbrandingsmotor samenwerkt met de modernste elektromotoren voor ongekende prestaties. Enerzijds biedt de auto de dynamiek van een raceauto met 566 kW (770 pk) en anderzijds biedt hij een gemiddeld verbruik van 3,0 l/100 km.

Porsche 918 Spyder

Bovendien verlegt Porsche technische grenzen door bijvoorbeeld de monocoque en de motordragers geheel uit met koolstofvezel versterkt kunststof (carbon fibre reinforced plastic, CFRP) te vervaardigen, de toepassing van volledig adaptieve aerodynamica, adaptieve achterassturing en het omhoog gerichte uitlaatsysteem.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!