20 april 2012
Mercedes-Benz G-Klasse

Mercedes-Benz G-Klasse

Mercedes introduceert G63 en G65 AMG

20 april 2012 | Mercedes-Benz presenteert de AMG-uitvoeringen van de nieuwe G-Klasse. De nieuwe G63 AMG beschikt over de 5,5-liter AMG-V8-biturbomotor met een vermogen van 400 kW/544 pk en een koppel van 760 Nm. Door een groot aantal efficiencyverhogende technologieën is hij bovendien aanzienlijk zuiniger dan zijn voorganger. De G65 AMG is het absolute topmodel. Deze beschikt over een 6,0-liter AMG-V12-biturbomotor die goed is voor 450 kW/612 pk en een koppel van 1.000 Nm.

De nieuwe G63 AMG is krachtiger (+27 kW/37 pk en +60 Nm) dan zijn voorganger, de G55 AMG Kompressor. Desondanks is hij ook aanzienlijk zuiniger. Het gecombineerde verbruik bedraagt 13,8 l/100 km (CO2: 322 g/km) tegen 15,9 l/100 km (- 13%).

Mercedes-Benz G-Klasse

De extra efficiency komt op het conto van de toepassing van onder meer het ECO start-stopsysteem, intelligent generatormanagement en de nieuwe AMG Speedshift Plus 7G-Tronic-transmissie. Deze zeventraps automatische transmissie heeft een dubbele koppeling en biedt keuze uit drie rijprogramma's: Controlled Efficiency, Sport en Manual. In Controlled Efficiency-modus is het ECO start-stopsysteem actief. De G63 AMG levert hoge prestaties: een begrensde topsnelheid van 210 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 5,4 s. Het geluid van de V8 'ontsnapt' via dubbele uitlaatpijpen aan beide zijden van de auto.

De G63 AMG beschikt over het AMG-sportonderstel dat volgens Mercedes-Benz een hoge mate van rijdynamiek mogelijk maakt. Door de toepassing van verbeterde ophangingspunten van de transmissie, de reductiebak en de motor is het trillings- en geluidsniveau teruggebracht.

Mercedes-Benz G-Klasse

De G 63 AMG heeft standaard 20-inch lichtmetalen AMG-velgen met 275/50 R 20-banden. Geventileerde en radiaal doorboorde remschijven en rode remklauwen zijn eveneens standaard. In het vernieuwde ESP is een HOLD-functie opgenomen. Hierdoor wordt wegrijden op een helling vereenvoudigd. Het ESP 'herkent' bovendien noodremsituaties. Op zo'n moment wordt druk in de remleidingen in fracties van seconden verhoogd, waardoor de remmen sneller reageren. Ook aanhangwagenstabilisatie is in het ESP geïntegreerd.

De G63 AMG valt op door zijn nieuwe "twin-blade" AMG-grille, nieuwe bumpers met grote luchtopeningen, bi-xenon koplampen en LED-dagrijlicht. Andere herkenningspunten zijn de V8-BiTurbo-logo's. Het interieur is ten opzichte van de voorganger ingrijpend gewijzigd. Het dashboard is compleet nieuw met onder andere specifieke AMG-instrumenten en een kleurendisplay tussen de klokken. Tot de standaarduitrusting behoort interieurbekleding in designo leder.

Mercedes-Benz G-Klasse

Met een vermogen van 450 kW/612 pk en een koppel van 1.000 Nm is de G 65 AMG de krachtigste terreinwagen in serieproductie. Het is bovendien de eerste G-Klasse met de 6,0-liter AMG-V12-biturbomotor. Daarmee neemt de acceleratie van 0-100 km/h 5,3 seconden in beslag en is de topsnelheid elektronisch begrensd op 230 km/h. De V12 is standaard gekoppeld aan de AMG Speedshift Plus 7G-Tronic-transmissie. Het gecombineerde verbruik bedraagt 17,0 l/100 km (CO2: 397 g/km).

De G65 AMG onderscheidt zich ook uiterlijk van het V8-model. Specifieke herkenningspunten zijn de verchroomde grille, de 9,5 x 20 vijfspaaks lichtmetalen AMG-velgen in hoogglans titaangrijs en de V12-BiTurbo-logo's. In het interieur valt het welkomstdisplay met AMG-V12-BiTurbo animatie op. De stoelen en achterbank zijn bekleed met designo leder. Dit is in het unieke diamantpatroon gestikt. Zelfs het dashboard is met leder bekleed. Diverse afwerkingsdelen zijn uitgevoerd met zwarte pianolak en de designo vloermatten dragen het V12-logo.

Mercedes-Benz G-Klasse

De nieuwe G63 AMG en G65 AMG zijn vanaf eind juni 2012 leverbaar met lange wielbasis. De prijsstelling is op dit moment nog niet bekend.