11 april 2012
Infiniti FX

Infiniti FX

Infiniti FX ondergaat facelift

11 april 2012 | Na vier jaar heeft Infiniti zijn icoon vernieuwd. Met een uiterlijk, dat meer verwantschap toont met een sportauto dan met een crossover, trekt de Infiniti FX van jaargang 2012 nog meer aandacht dan zijn voorganger deed. De prijsstelling van de range is voor 2012 niet gewijzigd. Het gamma start bij de FX37 GT, die 85.240 euro kost, terwijl de V6 dieselversie 3.800 euro meer kost.

De vernieuwing komt niet alleen van de veranderingen in het ontwerp van de voorzijde, maar ook door de nieuwe, stoere kleuren en het exclusieve design van de nieuwe, lichtmetalen velgen. Het karakteristieke uiterlijk is verkregen door een herprofilering van de bumper en door subtiele veranderingen aan de grille. Het zijn wijzigingen die zijn gebaseerd op het design van de Infiniti Essence, de conceptauto uit 2009.

De uitstraling van de Infiniti FX is sterker in de GT- en de GT Premium-varianten, die van nieuwe, dubbelspaaks 20-inch velgen zijn voorzien. De S-versies staan als vanouds op 21-inch velgen en zijn uitgerust met een groot aantal, op wegligging gerichte voorzieningen, waaronder Rear Active Steering (RAS). Verder kunnen FX-kopers nu kiezen voor de lakkleur Iridium Blue. Deze nieuwe kleuroptie is ook een zelfherstellende Scratch Shield-lak, een tint die uitsluitend voor de Infiniti FX-serie verkrijgbaar is. Ook Graphite Shadow is nu exclusief voor de Infiniti FX verkrijgbaar.

Infiniti FX

De Infiniti FX-range voor 2012 bestaat uit vier uitvoeringen. De Infiniti FX37 GT biedt voor 85.240 euro het complete luxepakket en wordt aangedreven door Infiniti's 235 kW (320 pk) sterke 3,7-liter V6 benzinemotor. De instapversie, de FX30d, is voorzien van dezelfde uitrusting, maar combineert dat met een 3,0-liter V6 dieselmotor. Deze krachtbron kenmerkt zich door de lagere CO2-uitstoot van 238 g/km. Ondanks de lage CO2-uitstoot levert deze krachtbron 175 kW (238 pk), terwijl het maximumkoppel 550 Nm bedraagt. Deze prestaties combineert de FX30d GT met een verbruik dat 9,1 l/100 km bedraagt.

De S-versies zijn op sportiever gebruik gericht en zijn daarom voorzien van onder meer Rear Active Steering (RAS, m.u.v. de Infiniti FX37) en Continuous Damping Control (CDC). Ze onderscheiden zich uiterlijk verder door hun 21-inch velgen, de koplampen achter rookglas, de rode S-logo's, de mat verchroomde dorpellijsten en ventilatieroosters. De Infiniti FX 37 S kost rijklaar 88.590 euro, de Infiniti FX30d S diesel kost 92.390 euro.

De Premium-versies omvatten onder meer een navigatie- en entertainmentsysteem, alsmede een keur aan veiligheidsvoorzieningen zoals de door de Euro NCAP bekroonde Lane Departure Prevention (LDP). Zowel de benzine- als de dieselversies met V6-motor zijn in Premium-uitvoering leverbaar. De Infiniti FX50, met zijn 287 kW (390 pk) sterke 5,0-liter V8 het vlaggenschip van de range, is uitsluitend in S Premium-uitvoering verkrijgbaar.