13 april 2012
 

Citroen Numero 9

Citroen geeft Numero 9 prijs

13 april 2012 | Dit jaar wordt de DS-lijn van Citroen op de Chinese markt geïntroduceerd. De Autosalon van Peking vormt dan ook een gepast podium voor de wereldpremière van de concept car 'Numéro 9'. Deze auto die laat zien wat Citroën voor plannen heeft met de drie volgende DS-modellen: een nieuweling in het C-segment Premium, een SUV en een luxueuze hatchback in het D-segment.

De Numéro 9 is een combinatie van een coupé en een stationcar. De auto is 4,93 m lang, 1,94 m breed en heeft een lange wielbasis van 3 m (veel beenruimte voor de achterinzittenden). De Numéro 9 is een "shooting brake", maar ook een nieuwe visie op de topklasse in het D-segment, naast de traditionele hatchback.

Citroen Numero 9

Naast het nieuwe front dat op de toekomstige modellen in de DS-lijn kan worden verwacht, introduceert de Numéro 9 het nieuwe lichtconcept. Het nieuwe front heeft een grille met een driedimensioneel reliëf en loopt over in de full LED koplampen, die aan weerszijden worden begrensd met LED dagrijverlichting.

Kenmerkende trekken van de DS-lijn vallen samen in deze concept car. De meest opvallende zijn: het zwevende dak, benadrukt door de chromen lijst waarop subtiel een stramien met DS-logo's verschijnt, of het glasoppervlak van de zijruiten dat vloeiend overloopt in de achterruit. De koele, diepzwarte carrosserie 'Whisper' met subtiel paarsige nuances, past bij de 'California' chromen details die een wat warmere tegenhanger zijn van het zwart/paars.

Citroen Numero 9

Alle details van de Numéro 9 zijn ontworpen met het oog op maximale efficiency (SCx = 0,61):

  • de achterspoiler versterkt het fastback effect,
  • de voorstijlen bevorderen de luchtcirculatie rondom het interieur,
  • en zelfs de 'turbine' velgen zorgen er met hun schoepen voor dat de lucht langs de wielkuipen glijdt, zodat turbulentie en brandstofverbruik worden beperkt.

De Numéro 9 combineert een verbrandingsmotor, benzine- of diesel afhankelijk van de markt, met een bij de achtertrein geplaatste elektrische motor van 70 pk met een koppel van 200 Nm. De elektrische motor wordt gevoed door lithium-ion accu's die in 3,5 uur kunnen worden opgeladen. Het op de Autosalon van Peking gepresenteerde model zal een 1.6 THP benzinemotor hebben met 225 pk (165 kW) en een koppel van 275 Nm.

Citroen Numero 9

Met de hybride plug-in techniek is de Numéro 9 met name milieuvriendelijk bij gebruik in de stad in de ZEV-modus (Zero Emission Vehicule) waarin de auto 50 km lang geheel elektrisch kan rijden, of bij gebruik op wegen waar veel opgetrokken en teruggeschakeld moet worden waar de hybride techniek het verbruik kan beperken door de twee energiesoorten naast elkaar te gebruiken. Op de snelweg biedt de verbrandingsmotor de beste prestaties.

Indien nodig kan de auto overgaan op vierwielaandrijving, waarbij de elektrische motor de achterwielen aandrijft, terwijl de verbrandingsmotor de voorwielen doet draaien. De vierwielaandrijving zorgt samen met de actieve hydraulische vering voor meer trekkracht, waarbij het gehele potentieel van de Numéro 9 efficiënt en veilig wordt gebruikt.

Citroen Numero 9 Citroen Numero 9 Citroen Numero 9 Citroen Numero 9
 
Websitewww.citroen.nl
Deel via