5 april 2012
Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Mercedes-Benz introduceert E300 hybride

5 april 2012 | De Mercedes-Benz E300 BlueTEC HYBRID komt in juli op de markt. Hij maakt gebruik van het modulaire hybrideconcept van Mercedes-Benz en is daarmee goed voor gemiddeld brandstofverbruik van maar 4,2 l/100 km (CO2: 109 g/km). Als enige in zijn klasse komt hij bij zakelijke inzet in aanmerking voor 20% bijtelling, ook na 1 juli. De E300 BlueTEC HYBRID is er vanaf juli als sedan en Estate (regulier bijtellingtarief). De voorlopige prijsstelling bedraagt 56.500 euro.

In de E300 BlueTEC HYBRID werkt een (150 kW/204 pk, 500 Nm), 2.143 cm3 grote 4 cilinder BlueEFFICIENCY dieselmotor uit de E250 CDI samen met een hybridemodule (20 kW, 250 Nm) die wordt gevoed door een compacte lithium-ion accu. De hybridemodule is modulair van opzet; hij is ook geschikt voor inzet in andere modellen.

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

De combinatie van dieselmotor en hybridemodule leidt in de E300 BlueTEC HYBRID tot een topsnelheid van 242 km/h (Estate: 232 km/h) en een acceleratie van 0-100 km/h in 7,5 s (Estate: 7,8 s). Het gemiddelde verbruik is laag: 4,2 l/100 km (Estate 4,3 l/100 km). De overeenkomende CO2-uitstoot bedraagt 109 g/km (Estate: 116 g/km). Vergeleken met de E250 CDI Is de E300 BlueTEC HYBRID circa 15% zuiniger. Ten opzichte van de vergelijkbare E300 CDI bedraagt de besparing zelfs 35%.

De start en het wegrijden vinden vrijwel geruisloos plaats. Ook korte (parkeer)manoeuvres geschieden in stilte omdat deze meestal met gebruik van uitsluitend de elektromotor worden uitgevoerd. De lithium-ion accu is ondergebracht in de motorruimte. Hij heeft een vermogen van van 19 kW en een energie-inhoud van 0,8 kWh. Daarmee is een elektrische en dus lokaal emissievrije actieradius van 1 km mogelijk (maximale snelheid: 35 km/h).

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

De E300 BlueTEC HYBRID beschikt standaard over de ECO start/stop functie. Deze voorkomt dat de motor onnodig stationair draait, bijvoorbeeld bij stilstand voor een verkeerslicht. De CDI-motor kan zelfs bij hogere snelheden (tot 160 km/h) onder bepaalde omstandigheden worden uitgeschakeld tot het moment dat de accu leeg is. Dit kan omdat de aggregaten voor de stuurbekrachtiging, remmen en airco-compressor elektrisch worden aangedreven.

De E300 BlueTEC HYBRID kiest volautomatisch de meest geschikte rijmodus. Het moment van wegrijden en het rijden bij lage belasting wordt verzorgd door de elektromotor; bij zware belasting ondersteunt de elektromotor de CDI-motor ('boost-effect'). Bij constante snelheden functioneert de aandrijflijn automatisch in een energiebesparende modus (het gebied waarbij het specifieke brandstofverbruik in grammen per kilowattuur het meest gunstig is).

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Bij afremmen op de motor of tijdens het remmen fungeert de elektromotor als generator. Hierdoor wordt elektriciteit opgewekt, die wordt opgeslagen in de compacte lithium-ion accu. Bij de bediening van het rempedaal wordt met de als dynamo functionerende elektromotor in eerste instantie de remvertraging proportioneel vergroot. Pas bij krachtiger intrappen van het rempedaal treedt ook het reguliere remsysteem in werking. Alle functioneringsmodi worden overzichtelijk weergegeven op het centrale display. Dit helpt de bestuurder bij het aanleren van efficiënte rijstijl.

De hybridemodule van de E300 BlueTEC Hybrid is zeer compact. Vergeleken met zijn voorganger (de module uit de S400 HYBRID) heeft hij geen koppelomvormer meer, maar een een zogenaamde natte plaat koppeling. Zo werd het mogelijk de elektromotor in de 7G-Tronic Plus automatische transmissie te integreren en uitsluitend elektrische aandrijving mogelijk te maken (over korte afstanden). Voor het onderbrengen van alle hybridecomponenten zijn geen constructieve wijzigingen aan de E-Klasse nodig. Het ruimteaanbod is dan ook identiek aan dat van de modellen met alleen een verbrandingsmotor.