4 april 2012
Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

Nieuwe Hyundai Santa Fe debuteert in New York

4 april 2012 | Op de Autoshow van New York stelt Hyundai vandaag de nieuwe Santa Fe voor. De derde generatie van deze SUV uit het D-segment heeft een modern, agressief design en belooft sterk verbeterde techniek. Daarvoor is ook nadrukkelijk gekeken naar de specifieke eisen die Europese berijders aan een auto stellen. De nieuwe Hyundai Santa Fe is vanaf de zomer van 2012 leverbaar.

Sinds de introductie van de Santa Fe in 2000 zijn er wereldwijd 2,56 miljoen verkocht, terwijl in Europa 350.000 exemplaren zijn afgeleverd. Een succes waarop de vandaag geïntroduceerde, derde generatie van de Hyundai Santa Fe verder bouwt, met nieuwe techniek en een nieuw design dat deze Hyundai een prominente uitstraling geeft.

Hyundai Santa Fe

De 4.690 mm lange nieuwe Hyundai Santa Fe is langer, lager en breder dan zijn voorgangers. Hij oogt stoer en agressief dankzij het "Storm Edge-design", waarmee Hyundai een nieuwe interpretatie aan zijn designtaal geeft. Hierin is de in stijlvol mat chroom uitgevoerde hexagonale grille karakteristiek, net als de grote, traanvormige xenon koplampen en de mistlampen. Kenmerkend is ook de lagere daklijn en de sterk achterover hellende voorruit, alsmede de scherpe vouw in de flanken, die het niveau van de deurkrukken definieert en het oog leidt naar de bovenste rand van de om de hoek lopende achterlichten. Dubbele uitlaatpijpen maken de sportieve stijl compleet.

Voor de Santa Fe zijn drie viercilindermotoren beschikbaar, waaronder een compleet nieuw ontwikkelde 2.0-liter 'R'-dieselmotor met Variable Geometry Turbo (VGT). Deze krachtbron levert 110 kW (150 pk), terwijl het koppel van 382 Nm al vanaf 2.000 t.p.m. beschikbaar is. Tegelijktijd laat de krachtbron relatief lage emissiewaarden noteren: 155 gram CO2 per kilometer en een emissieniveau waarmee de Hyundai Santa Fe nu al aan de Euro 6-norm voldoet.

Hyundai Santa Fe

De topversie van de range is de 2.2-liter VGT met dieselmotor. Door verbeteringen aan de motor produceert de uit aluminium vervaardigde krachtbron 145 gram CO2 per kilometer. De motor noteert daarmee aanzienlijk lagere emissiewaarden dan zijn voorganger. De 2.2-liter dieselmotor levert 147 kW (200 pk) vermogen en 431 Nm koppel.

In Europa is ook een "Theta II" 2.4-liter GDI-benzinemotor verkrijgbaar met een vermogen van 142 kW (193 pk) en een CO2-uitstoot van 197 g/km. De motoren worden gekoppeld aan een 6-traps automatische transmissie, of een handgeschakelde 6-versnellingentransmissie.

Hyundai Santa Fe

Met de ontwikkeling van de Santa Fe heeft Hyundai zich sterk gericht op de wensen van de Europese automobilisten. Daarom zijn vering en demping specifiek ontwikkeld voor een zeer directe reactie op stuurinput. De achtervering is daarbij uitgerust met automatische niveauregeling, zodat het weggedrag bij alle ladingstoestanden optimaal is. Voor het eerst past Hyundai "Flex Steer"-stuurbekrachtiging toe op een SUV. Met dit systeem kan de bestuurder kiezen uit drie stuurkarakteristieken: normaal, sportief en comfortabel.

De Santa Fe biedt elektrisch bedienbare voorstoelen en een groot, panoramisch zonnedak dat een overvloed aan natuurlijk licht doorlaat. Privacy glass in de zijruiten beschermt daarbij tegen nieuwsgierige blikken. Tevens biedt de Santa Fe een zeer ruim interieur. De beenruimte is aanmerkelijk groter dan die van zijn voorganger. Ook de toegang naar de optionele derde zitrij is riant, doordat de stoelen van de tweede zitrij bij het kantelen tegelijk naar voren glijden.

Hyundai Santa Fe

Veel ruimte is eveneens te vinden in het bagagecompartiment. Dat is gegroeid tot 534 liter. In de kofferruimte is bovendien een 220-voltaansluiting aanwezig, waarop bijvoorbeeld een laptop kan worden aangesloten.

De carrosserie is vervaardigd van hoogwaardig staal en aluminium en heeft een hoge stijfheid, zodat een robuuste veiligheidskooi ontstaat. In het interieur zijn zeven airbags ondergebracht, terwijl de actieve motorkap voetgangers voor ernstig letsel behoedt. Voorts is de Santa Fe uitgerust met een breed scala aan assistentiesystemen, zoals radargestuurde Adaptive Cruise Control, Smart Park Assist, Vehicle Stabilty Management, Downhill Brake Control, Hill-start Assist Control, Lane Departure Warning, ABS en ESP. Ook is de Hyundai Santa Fe uitgerust met een achteruitrijcamera, waarvan het beeld op een 7-inchscherm wordt geprojecteerd.