22 maart 2012
Mercedes-Benz GLK

Mercedes-Benz GLK

Facelift voor Mercedes-Benz GLK

22 maart 2012 | De Mercedes-Benz GLK heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2012. Het uiterlijk is aangepast en de uitrusting is rijker geworden. Daarbij is de GLK nu standaard onder meer voorzien van BlueEfficiency-technologie met ECO start-/stopfunctie en voldoen zijn dieselmotoren met BlueTEC aan de Euro 6-normen.

Het vernieuwde design geeft de GLK meer dynamiek. De uitstraling wordt versterkt door de neus met vernieuwde koplampunits met LED-dagrijverlichting en de aangepaste grill die passen bij het familiegezicht van Mercedes-Benz. De geheel nieuwe achterlichten maken gebruik van energiezuinige LED-technologie.

Mercedes-Benz GLK

In het interieur is onder andere het dashboard door de designstudio in Sindelfingen vergaand aangepakt. Nieuwe kleuren, verbeterde materialen en indirecte LED-verlichting moet er voor zorgen dat de inzittenden zich onmiddellijk op hun gemak voelen. Bij de modellen die zijn uitgerust met de 7G-TRONIC versnellingsbak zit de versnellingshendel nu gunstiger geplaatst aan de stuurkolom. Daardoor ontstaat er op de middenconsole plaats voor een extra opbergvak. De GLK is verkrijgbaar met een Sport-pakket waartoe ondermeer sportstoelen en accenten in nappa-leer behoren.

De GLK is uitgevoerd met het Audio 20 CD-systeem met twin-tuner, TFT-kleurenscherm (14,7 cm), CD-speler (MP3/WMA/AAC-compatibel), USB-interface, AUX-aansluiting en Bluetooth-interface voor handsfree bellen. Dit systeem is tegen meerprijs uit te breiden met onder meer een CD-wisselaar, Media Interface, een Harman Kardon Logic 7 Surround Sound system en digitale radio (DAB). Ook het geïntegreerde Becker MAP PILOT navigatiesysteem is verkrijgbaar. Met het nieuwe COMAND Online systeem met groot (17,8 cm) beeldscherm heeft de GLK nu ook een snelle breedband internetverbinding: bij stilstand zijn alle internetfuncties beschikbaar. Voor het eerst is in combinatie met het COMAND ook een tv-tuner leverbaar met digitale DVB-T ontvangst.

Mercedes-Benz GLK

De vernieuwde GLK heeft vele comfort- en veiligheidsverhogende voorzieningen die Mercedes-Benz al eerder in de E- en S-Klasse introduceerde waaronder Attention Assist vermoeidheidsherkenning, het anticiperende veiligheidsysteem Pre-Safe, adaptieve remlichten en Brake Assist. Daarnaast is de GLK leverbaar met assistentiesystemen als het Intelligent Light System (noviteit: geschikt gemaakt voor off road-rijden), Night View Assist Plus, Speed Limit Assist, Lane Keeping Assist, (Active) Blind Spot Assist, Distronic Plus, BAS Plus en Pre-Safe BRake.

Voor het eerst levert Mercedes-Benz een 360°-camera. Door middel van vier camera's aan de voor- en achterzijde en in de spiegelkappen verkrijgt de bestuurder een compleet beeld van wat er in de omgeving van zijn GLK gebeurt.

Mercedes-Benz GLK

Net als bij zijn voorganger is de GLK voorzien van speciale offroad systemen zoals DSR (Downhill Speed Regulation), wegrijassistent en offroad-ABS die de GLK-bestuurder helpen in het terrein. Bovendien zorgt het standaard Offroad-Pro techniekpakket ervoor dat de GLK ook in moeilijk begaanbaar terrein vooruit komt.

De nieuwe generatie van de GLK is leverbaar met zes dieselmotoren (vijf viercilinders en een zescilinder) en een zescilinder benzinemotor. De GLK250 BlueTEC 4Matic heeft een vermogen van 150 kW (204 pk) en 500 Nm koppel. De motor heeft gemiddeld verbruik van 6,1-6,5 liter/100 km en een CO2-uitstoot van 159-169 g/km.

Mercedes-Benz GLK

Zuiniger is de achterwielaangedreven GLK 200 CDI BlueEfficiency die met zijn handgeschakelde zesbak slechts 5,5-5,6 l/100 km diesel verbruikt. Alle motoren zijn voorzien van BlueEfficiency technieken die het verbruik omlaag brengen en de CO2-uitstoot verminderen. Zo heeft de vernieuwde GLK onder meer de ECO start-/stopfunctie, draaiende delen waarbij de weerstand zoveel mogelijk is teruggebracht, elektrische stuurbekrachtiging en banden met een lage rolweerstand. De leverbare zeventraps automaat 7G-Tronic Plus zorgt voor een verdere verlaging van de verbruikscijfers en de uitstoot.