14 februari 2012
Audi RS4 Avant

Audi RS4 Avant

Audi RS4 Avant debuteert in Geneve

14 februari 2012 | Op de autotentoonstelling van Genève (8-18 maart) vindt de wereldpremière van de Audi RS4 Avant plaats. De 331 kW/450 pk sterke V8 is gekoppeld aan een zeventraps S-Tronic transmissie en Quattro permanente vierwielaandrijving. De Audi RS 4 Avant wordt in september van dit jaar in Nederland verwacht. De prijsstelling is nog niet bekend.

Eerst de cijfers: de RS4 beschikt over een atmosferische 4,2-liter V8. Het topvermogen van 331 kW/450 pk wordt bij 8.250 tpm afgegeven. Het specifieke vermogen bedraagt 108 pk per liter. Het maximale koppel van 430 Nm is beschikbaar tussen 4.000- 6.000 tpm. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h (optioneel: 280 km/h). De sprint van 0-100 km/h duurt mede dankzij standaard Launch Control 4,7 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 11,0 l/100 km.

De RS4 Avant wordt standaard geleverd met de zeventraps S-Tronic transmissie. Deze schakelt dankzij de dubbele koppeling razendsnel en zonder de aandrijfkracht te onderbreken. De versnellingsbak werkt automatisch, maar heeft ook een handschakelmogelijkheid met 'paddles' aan het stuur. Ook Quattro permanente vierwielaandrijving is standaard.

Audi RS4 Avant

Dankzij het kroonwiel-differentieel is het mogelijk de aandrijfkracht tussen vóór- en achteras te variëren. Zo kan maximaal 70% van de aandrijfkracht naar de voorwielen worden gestuurd en tot 85% naar de achterwielen. Onder normale omstandigheden bedraagt de verdeling 40:60. Bovendien is de aandrijfkracht op ieder individueel wiel variabel. Dit zorgt voor maximale grip én dynamiek. Een sportdifferentieel is optioneel.

De RS4 Avant heeft een multilink voor- en achteras; veel onderdelen ervan zijn van aluminium. Ten opzichte van een Audi A4 is het onderstel van de RS4 Avant met 20 milimeter verlaagd en de afstemming is stevig-sportief. Standaard is de snelheidsafhankelijke elektromechanische stuurinrichting. "Dynamic steering" is optioneel. De RS4 beschikt over 19-inch lichtmetalen wielen (20 inch optioneel).

Het remsysteem met 365 mm-schijven vóór (inwendig geventileerd en radiaal doorboord) is zo ontworpen dat warmte optimaal wordt afgevoerd. Door de lichtgewicht uitvoering wordt het onafgeveerde gewicht bovendien met 3 kg beperkt. Als optie zijn keramische remschijven vóór (380 mm) leverbaar.

Audi RS4 Avant

Standaard beschikt de RS4 Avant over een ESP met sportmodus. Bovendien is het volledig uit te schakelen. Ook "Audi Drive Select" is standaard. Daarmee kan de bestuurder de respons van onder meer gaspedaal, besturing en motor en versnellingsbak naar wens instellen. Er is keuze uit drie modi: comfort, auto, en dynamic. In de dynamic-stand is het uitlaatgeluid nog indringender. Terugschakelen gaat dan automatisch vergezeld van tussengas. Een sportonderstel met "Dynamic Ride Control" met variabele demperinstelling is optioneel.

De RS4 Avant dankt zijn krachtige voorkomen onder meer aan de in mat-aluminium uitgevoerde grille en de voorbumper met grote luchtinlaten en splitter. Andere eyecatchers zijn de verbrede wielkasten in de stijl van de oer-Quattro uit de jaren '80, de specifieke dakspoiler en de markante achterbumper met diffuser en twee grote ovalen uitlaatpijpen. Een speciaal sportuitlaatsysteem is optioneel. Ten opzichte van de A4 Avant is de RS4 20 mm langer, 24 mm breder en 20 mm lager. De kristaleffect exterieurkleuren Prismazilver en Pantherzwart zijn specifiek voor de RS4 Avant.

Het interieur van de Audi RS 4 Avant is volledig in zwart uitgevoerd en uitgesproken sportief. Met leer en alcantara beklede sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn standaard. Racestoelen of geventileerde klimacomfortstoelen zijn optioneel. Het multifunctionele sportstuur is aan de onderzijde afgevlakt. In het bestuurdersinformatiesysteem is een speciaal RS-menu met onder meer een laptimer en olietemperatuurmeter opgenomen.