13 januari 2012
 

Audi A6 AllRoad

Audi presenteert nieuwe A6 AllRoad

13 januari 2012 | In juni start Audi met de levering van de nieuwe A6 AllRoad Quattro. Ook deze nieuwe generatie kenmerkt zich door een stoer uiterlijk. Bovendien gaat deze A6 door waar het asfalt ophoudt. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe A6 AllRoad Quattro to 20% zuiniger. De uitvoering met de 150 kW/204 pk sterke 3.0 TDI heeft bijvoorbeeld een gemiddeld verbruik van 6,1 l /100 km.

De nieuwe Audi A6 AllRoad Quattro is 4,94 m lang, 1,90 m breed en 1,47 m hoog. Zijn carrosserie bestaat voor circa 20% uit aluminium. Ten opzichte van zijn voorganger leidt dit tot een gewichtsbesparing tot 70 kg. Het koetswerk van de AllRoad staat zes centimeter hoger dan dat van de reguliere A6 Avant.

Andere typische AllRoad-kenmerken zijn de bredere wielkasten, bodembescherming en een specifieke dakreling. Dankzij de lange wielbasis (2,91 m) is het ruimteaanbod voor de inzittenden naar verwachting riant. De bagageruimte heeft een inhoud van 565 liter. Door het neerklappen van de complete achterbank wordt het volume vergroot tot 1.680 liter. De bagageruimte zelf is variabel in te delen. In het MMI-systeem is een functie opgenomen die de hellingshoek van de auto weergeeft.

Audi A6 AllRoad

Bij de marktintroductie in juni is de A6 AllRoad leverbaar met keus uit vier motoren, alle met directe brandstofinspuiting, turbotechnologie, een start-stop-systeem en warmtemanagement. Daardoor zijn de nieuwe motoren tot 20% zuiniger dan hun voorgangers. De 3.0 TFSI V6-benzinemotor levert een vermogen van 228 kW/310 pk en een koppel van 440 Nm. De topsnelheid met deze motor bedraagt 250 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt 5,9 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,9 l/100 km.

De 3.0 TDI V6 dieselmotor is er in drie vermogensvarianten: 150 kW/204 (450 Nm), 180 kW/245 pk (580 Nm) en 230 kW/313 pk (biturbo; 650 Nm). De versie met 150 kW/204 pk laat een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km voor zich noteren (CO2: 159 g/km). De krachtigste TDI-uitvoering beschikt standaard over een achttraps tiptronic-transmissie. Alle andere motoren worden standaard gekoppeld aan de efficiënte zeventraps S-Tronic transmissie met dubbele koppeling.

De nieuwe A6 AllRoad wordt standaard geleverd met adaptieve luchtvering met elektronisch geregelde demping. Bij hogere snelheden gaat de carrosserie automatisch 15 mm naar beneden om de luchtweerstand te verminderen. Met een druk op de knop kan het koetswerk 35 mm omhoog bewegen. Dit is bijvoorbeeld handig in zwaar terrein. De downhill-assistent komt van pas bij steile afdalingen. Afhankelijk van de ondergrond wordt de snelheid dan beperkt tot 10 of 20 km/h.

Audi A6 AllRoad

Ook de nieuwe elektromechanische stuurinrichting is standaard. Dynamic Steering is optioneel. Audi drive select behoort tot de standaarduitrusting. Hiermee kan de bestuurder de werking van bijvoorbeeld de besturing, de luchtvering, het gaspedaal, de transmissie naar eigen inzicht instellen. Ook is er keuze uit diverse basisinstellingen. In de Efficiency-modus werken alle systemen bijvoorbeeld zo economisch mogelijk.

De levering van de nieuwe Audi A6 AllRoad Quattro start in juni. De prijzen zijn nog niet bekend.