12 januari 2012
Seat Ibiza (2008 - 2017)

Seat Ibiza (2008 - 2017)

Facelift voor Seat Ibiza

12 januari 2012 | In het voorjaar van 2012 introduceert Seat in Europa de vernieuwde versie van de Ibiza, die op tal van gebieden in het nieuw is gestoken. Uiterlijk is de Ibiza opgefrist, het interieur heeft een moderner en duidelijker instrumentarium gekregen en onder de motorkap biedt de Ibiza een uitgebreide keuze aan benzine- en dieselmotoren. Met aan de ene kant de zuinige, fiscaal aantrekkelijke 1.2 TDI (89 gram CO2/km) en TSI E-Ecomotive-units, en aan de andere kant van het spectrum de 1.4 TSI met 110 kW/150 pk, die nu ook voor de Ibiza ST leverbaar wordt.

De Ibiza heeft een nieuw gezicht gekregen. De vlakkere voorzijde en de horizontale honingraatstructuur van de grille en de onderste luchtinlaat benadrukken de breedte van de Ibiza. Ook de voor- en achterbumper hebben een metamorfose ondergaan. De geïntegreerde mistlampen met bochtverlichtingsfunctie zijn standaard op de Ibiza FR en zijn als optie leverbaar voor de andere versies.

De strak gesneden verlichtingsunits zijn eveneens een goed voorbeeld van de nieuwe designtaal van Seat en zijn naadloos geïntegreerd in het vernieuwde koetswerk van de Ibiza. Ze worden leverbaar in twee halogeenversies en optioneel met bi-xenon-lampen en LED dagrijverlichting. Die laatste legt extra nadruk op de scherpe lijn van de koplampen, zoals de LED's in de achterlichtunits aan de achterkant het ontwerp bepalen.

Seat Ibiza (2008 - 2017)

De reeks benzinemotoren varieert van de zuinige 1.2-liter met 44 kW/60 pk tot aan de zeer pittige 1.4 TSI met supercharger en turbo. Met deze 110 kW/150 pk versie, standaard gekoppeld aan de DSG-versnellingsbak, spurt de Ibiza in 7,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, en vervolgens naar een topsnelheid van 212 km/u. In de nieuwe Ibiza is deze unit nu ook leverbaar voor de ST stationwagon.

Als het gaat om zuinigheid is het juist de Ibiza 1.2 TSI E-Ecomotive die van zich doet spreken, met een vermogen van 77 kW/105 pk en een maximumkoppel van 175 Newtonmeter bij 1.550 tpm. Tegenover die cijfers staat een gemiddeld verbruik van 5,1 liter op 100 kilometer dankzij de standaard start/stop-technologie.

De TDI-motoren in de nieuwe Ibiza doen het nog beter met het oog op brandstofconsumptie en emissies. De zuinigste is de Ibiza 1.2 TDI E-Ecomotive, eveneens voorzien van start/stop-techniek. Het gemiddelde verbruik van deze krachtbron is vastgesteld op 3,4 liter, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 89 g/km, in alle koetswerkuitvoeringen. Toch levert de TDI een vermogen van 55 kW/75 pk en een koppel van 180 Nm.

Seat Ibiza (2008 - 2017)

De meest sportieve dieselvariant is de 2.0 TDI met 105 kW/143 pk, goed voor een topsnelheid van 210 km/u en een gemiddeld verbruik van 4,6 liter per 100 kilometer.

Ook nieuw is het Portable Media System met touchscreen. Dit systeem combineert de functies van een navigatiesysteem, een boardcomputer, het audiosysteem en handsfree apparaten. Hoewel het Portable Media System volledig deel uitmaakt van de on-board elektronica van de nieuwe Ibiza, is het tevens uitneembaar. De introductie van het Portable Media System zal later in 2012 volgen.

Onafhankelijk van de koetswerkversie heeft Seat ook de uitrustingsniveaus van de nieuwe Ibiza aangepast. De Reference vomt de basis. Daarboven staat de Style, met ondermeer standaard airconditioning. De Ibiza FR zorgt vervolgens voor de sportieve noot dankzij geaccentueerde designelementen aan de voor- en achterzijde, afwijkende lichtmetalen wielen en een met leer bekleed stuurwiel.