9 januari 2012
Volkswagen Jetta

Volkswagen Jetta

VW presenteert Jetta Hybrid

9 januari 2012 | Volkswagen presenteert tijdens de North American International Auto Show in Detroit van 9 t/m 22 januari de Jetta Hybrid. Dit is een eerste hybridemodel met een 1.4 TSI-motor en DSG.

De nieuwe Jetta Hybrid behoort tot de efficiëntste Volkswagens van dit moment. De aandrijflijn bestaat uit een 110kW/150 pk sterke 1.4 TSI viercilinder benzinemotor, een 20 kW elektromotor, een zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling en een lithium-ion-accu.

Volkswagen Jetta

De sprint van 0-100 km/uur kost minder dan 9 seconden en is het gemiddelde verbruik bedraagt 5,2 l / 100km. Dat is 20 procent minder dan vergelijkbare auto's met een conventionele verbrandingsmotor. De Jetta Hybrid wordt eind 2012 of begin 2013 op de Nederlandse markt verwacht.

Het lage brandstofverbruik is mede te danken aan de E-modus, waarin de Jetta Hybrid gedurende twee kilometer met een maximumsnelheid van 70 km/uur geheel elektrisch en dus emissievrij kan rijden. Daarnaast is de Jetta Hybrid in staat om te 'zeilen'. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten (tot 135 km/uur), wordt de benzinemotor van het aandrijfsysteem losgekoppeld. De Jetta Hybrid rolt dan met minimale weerstand door, terwijl de benzinemotor geen druppel brandstof verbruikt.

Volkswagen Jetta

Wordt de automatische transmissie in 'S' gezet, dan is zowel de benzine- als de elektromotor actief en piekt het vermogen tot 125kW/170 pk. De compacte, lichtgewicht lithium-ion-accu die de elektromotor voedt en via regeneratieve remmen wordt opgeladen, is in de bagageruimte weggewerkt en heeft daardoor geen invloed op de interieurruimte. Bovendien zorgt het hybridesysteem voor een gewichtstoename van "slechts" 100 kg, waardoor het totaalgewicht van de auto onder de 1.500 kg blijft.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!