9 januari 2012
 

Mercedes-Benz 300 SL

Mercedes restaureert oudste 300 SL

9 januari 2012 | Mercedes-Benz heeft ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de SL de oudst nog bestaande 300 SL (W 194) terug in nieuwstaat gebracht. De stamvader aller SL's werd, precies zestig jaar geleden, in maart 1952 gepresenteerd en is een van de meest spraakmakende auto's uit zijn tijd. Veel van het DNA van de eerste modellen van de 300 SL is terug te vinden in de nieuwste generatie van de SL die vandaag in Detroit zijn wereldpremière beleeft.

Wat de nieuwste generatie SL is voor autoliefhebbers anno 2012, was de 300 SL in 1952. In tegenstelling tot al zijn opvolgers was de W 194 echter puur en alleen bedoeld voor de hardcore racerij. Mercedes-Benz voorzag z'n lichtgewicht racer van de letters SL die zijn afgeleid van Sport en Leicht. Voor het seizoen 1952 bouwde de raceafdeling van Mercedes-Benz slechts tien exemplaren van de 300 SL waarvan het gerestaureerde model het chassisnummer twee heeft.

Mercedes-Benz 300 SL

De allereerste SL met chassisnummer één bestaat niet meer; die is destijds verschroot. Nummer twee is al zijn gehele leven in het bezit van de fabriek. De klassieke racewagen is door het Mercedes-Benz Classic Centre in Fellbach tot op het laatste schroefje uit elkaar gehaald en vervolgens minutieus weer opgebouwd. Daarbij is zoveel mogelijk rekening gehouden met de originaliteit en authenticiteit van het model. Het resultaat is een 300 SL die schittert als zestig jaar geleden bij zijn introductie. Vandaag beleeft de nieuwe SL zijn wereldpremière op de North American International Auto Show in Detroit en nummer twee is daarbij aanwezig.

De restauratie van de superlichte carrosserie bezorgde de restaurateurs in Fellbach veel hoofdbrekens vanwege de moeilijke bewerkbaarheid van de gebruikte lichtmetalen. Het duurde ruim zes maanden voordat de specialisten deze ingrijpende klus hadden geklaard. In totaal nam de gehele restauratie bijna een jaar in beslag.

Mercedes-Benz 300 SL

Daarbij werd ook de 3.0-liter zescilinder lijnmotor onder handen genomen. Die zorgde er in 1952 voor dat de SL hoge ogen gooide tijdens races als de 24 uren van Le Mans, de Mille Miglia, de Eifelrennen op de Nürburgring en de Mexicaanse Carrera Panamericana. Vanwege de succesvolle racecarrière besloot Mercedes-Benz uiteindelijk om een straatversie te bouwen. Dat werd de iconische 300 SL Gullwing (W 198) die van 1954 tot 1957 is gefabriceerd.

Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via
 
 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!