22 december 2011
Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Mercedes introduceert E300 BlueTEC Hybrid

22 december 2011 | Mercedes-Benz introduceert op de autotentoonstelling van Detroit in januari de E300 BlueTEC Hybrid. In deze auto werkt een 150 kW (204 pk) sterke dieselmotor samen met een elektromotor (20 kW, 250 Nm). Met een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km (CO2: 109 g/km) is de E300 BlueTEC Hybrid de zuinigste auto in zijn klasse. In Detroit wordt ook de E400 Hybrid gepresenteerd. In dit voor overzeese markten ontworpen model is een V6-benzinemotor gekoppeld aan de compacte hybridemodule. De E300 BlueTEC Hybrid is vanaf eind 2012 leverbaar als sedan en Estate.

De E300 BlueTEC Hybrid beschikt over de 150 kW/204 pk sterke direct ingespoten viercilinder dieselmotor die onder meer bekend is uit de C- , E- en S-Klasse. Deze krachtbron heeft een maximaal koppel van 500 Nm. Hij is gekoppeld aan een hybridemodule bestaande uit een elektromotor (20 kW/27 pk, 250 Nm) en een lithium-ion batterij. De module is zo compact dat het ruimteaanbod in de bagageruimte en het passagierscompartiment identiek is aan dat van de reguliere E-Klasse modellen. Ook hoeven de inzittenden geen concessies te doen op het gebied van comfort en veiligheid.

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

De efficiency van de aandrijflijn met standaard ECO start/stop functie en regeneratief remsysteem betaalt zich uit in een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 109 g/km (voorlopige cijfers). Daarmee is de E300 BlueTEC Hybrid 15% zuiniger dan de E250 CDI. Over korte afstanden kan de E300 BlueTEC Hybrid volledig elektrisch aangedreven en dus lokaal emissievrij rijden.

In Detroit debuteert ook de E400 Hybrid. Dit model maakt gebruik van een 225 kW/306 pk sterke V6 benzinemotor in combinatie met de 20 kW/27 pk sterke elektromotor en de lithium-ion batterij. De E400 Hybrid is speciaal ontworpen voor de Amerikaanse, Japanse en Chinese markt.