15 december 2011
Mercedes-Benz SL

Mercedes-Benz SL

Mercedes-Benz presenteert nieuwe SL

15 december 2011 | Precies 60 jaar na de introductie van de eerste SL presenteert Mercedes-Benz de nieuwe SL. Dit gebeurt in januari op de autotentoonstelling van Detroit. De aanduiding SL (Sport Leicht) is meer dan ooit van toepassing: dankzij een aluminium carrosserie is de nieuwe SL tot 140 kg lichter dan voorheen. Samen met de nieuwe BlueDIRECT V6- en V8- benzinemotoren leidt dit tot verbruiksbesparingen tot 29% vergeleken met de voorganger.

De nieuwe SL heeft een carrosserie die vrijwel volledig van aluminium is. Het aluminium koetswerk is dankzij de uitgekiende constructie en productiemethoden buitengewoon sterk en stijf. Bovendien is het 110 kg lichter dan een vergelijkbare carrosserie van staal. De totale gewichtsbesparing vergeleken met het vorige model bedraagt 140 kg voor de SL350 en 125 kg voor de SL500. Door de stijfheid van de carrosserie en de gewichtsbesparing is de nieuwe SL bovendien dynamischer, comfortabeler en veiliger dan voorheen.

De nieuwe SL beschikt over direct ingespoten BlueDIRECT-benzinemotoren die zijn uitgevoerd met ECO start/stop functie. De 7G-Tronic Plus-transmissie is op alle uitvoeringen standaard. De SL500 is met 320 kW (435 pk) en een koppel van 700 Nm duidelijk krachtiger dan zijn voorganger. Desondanks is het gemiddelde verbruik met 22% gedaald.

Mercedes-Benz SL

De nieuwe SL350 heeft een V6 met 225 kW (306 pk) en een koppel van 370 Nm. Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,8 l/100 km (-29% t.o.v. de voorganger). De SL350 accelereert in 5,9 seconden van 0-100 km/h, de SL500 in 4,6 s.

De wielophanging is zeer licht uitgevoerd, diverse onderdelen zijn van aluminium. Standaard biedt de SL een semi-actieve instelbare demping met een sportieve basisinstelling. Active Body Control (ABC) is optioneel. De nieuwe elektromechanische Direct Steer-stuurinrichting is standaard. De mate van bekrachtiging varieert op basis van snelheid en stuuruitslag.

De nieuwe SL is direct als zodanig herkenbaar. Zijn proporties worden bepaald door de lange motorkap, een compact passagierscompartiment en een brede, krachtige achterzijde. Typische SL-details zijn de prominente grille en de luchtopeningen met 'kiewen'. Het Intelligent Light System en LED dagrijverlichting zijn standaard. De gunstige luchtweerstand (Cw: 0,27) draagt bij aan optimaal (akoestisch) comfort.

Mercedes-Benz SL

De nieuwe SL beschikt standaard over een elektrisch bedienbaar Variodak. Het verschil tussen open en dicht rijden bedraagt minder dan 20 seconden. Dankzij een frame van magnesium is het nieuwe Variodak zes kg lichter dan zijn voorganger. Er zijn drie versies: in carrosseriekleur, van glas of met het unieke "Magic Sky Control". In het laatste geval volstaat een druk op de knop om het transparante dak te 'verduisteren'.

In de nieuwe SL debuteren twee innovatieve technologieën. "Magic Vision Control" is een wis/was-systeem waarbij ruitensproeiervloeistof via de wisserbladen op de voorruit wordt gespoten. Dit voorkomt een 'splash' die het zicht kortstondig belemmert en bovendien hebben de inzittenden zo geen last van 'spatwater'.

Ook nieuw is het "FrontBass"-systeem. Hierbij fungeren vrije ruimtes in de aluminium carrosserie als klankkast van het sound system. Zowel met open als gesloten dak leidt dit tot een betere geluidskwaliteit.

Mercedes-Benz SL

"Hands-free Acces" maakt het mogelijk om de achterklep van de nieuwe SL te openen én te sluiten door middel van een voetbeweging.

Tot de standaard veiligheidsuitrusting horen Neck-Pro crash-actieve hoofdsteunen, geïntegreerde rolbeugels achter de zitplaatsen die automatisch tevoorschijn komen als de auto over kop dreigt te slaan en een groot aantal airbags waaronder hoofdairbags. Ook standaard: Attention Assist (vermoeidheidsherkenning) en Adaptive Brake.

Optioneel is de nieuwe SL leverbaar met de adaptieve cruise control Distronic Plus en Pre-SAfe Brake. Beide systemen werken met radarsensoren. Pre-Safe Brake waarschuwt de berijder voor een mogelijke kop-staart-botsing. Indien nodig voert het systeem zelf een remactie uit. Active Parking Assist is nieuw voor de SL. Dit systeem 'herkent' vrije parkeerplaatsen en stuurt de auto er indien gewenst automatisch in.

Mercedes-Benz SL

Elke nieuwe SL is standaard uitgevoerd met het 'Cockpit Management en Data System' COMAND met 17,8 cm kleurenscherm en Bluetooth-telefonie. Comand Online biedt daarnaast een DVD-wisselaar en een Internet-verbinding. Bij stilstand van de auto zijn speciale Mercedes-Benz online services beschikbaar. Bovendien is het mogelijk om vooraf bepaalde routes via Google Maps naar de auto te sturen. Er zijn diverse apps beschikbaar, waaronder één die het mogelijk maakt om snel een vrije parkeerplaats te vinden.

De nieuwe Mercedes-Benz SL wordt in het voorjaar van 2012 op de markt verwacht. Prijzen en exacte specificaties zijn nog niet bekend.