22 november 2011
Mercedes-Benz SL

Mercedes-Benz SL

Nieuwe Mercedes SL vanaf voorjaar 2012

22 november 2011 | Binnenkort presenteert Mercedes-Benz de compleet nieuwe SL. Meer dan ooit doet hij zijn typeaanduiding (SL staat voor Sport Leicht) eer aan. Ten opzichte van zijn voorganger is hij namelijk 140 kg lichter. En dat terwijl zijn prestaties, comfort én veiligheid van een hoger niveau zijn. Het geheim achter deze 'afslankkuur' is een carrosserie die voor 89% uit aluminium bestaat.

De carrosserie van de nieuwe SL is het eerste koetswerk voor grootschalige serieproductie van Mercedes-Benz dat vrijwel volledig van aluminium is. Ten behoeve van optimale veiligheid zijn de A-stijlen en het dakframe van hoogwaardig, zeer sterk staal. In bepaalde carrosseriedelen zoals de achterpanelen is magnesium verwerkt. Dit is nog lichter dan aluminium. Het complete koetswerk weegt slechts 245 kilogram en is daarmee 110 kg lichter dan een vergelijkbare carrosserie van staal.

Andere lichtgewicht ontwerpelementen compenseren het extra gewicht dat wordt veroorzaakt door nieuwe (assistentie)systemen en technologieën die het comfort en de veiligheid naar een hoger plan brengen. De nieuwe SL500 weegt 125 kg minder dan zijn voorganger en bij de SL350 bedraagt de winst 140 kg.

Mercedes-Benz SL

Gewichtsverlaging was niet het enige doel bij de ontwikkeling van de nieuwe SL. Zijn nieuwe aluminium structuur diende ook nog eens beduidend sterker te zijn én meer comfort te bieden. Daarom is bij de ontwikkeling gebruik gemaakt van intelligente lichtgewicht constructiemethoden waarbij elk onderdeel werd geoptimaliseerd voor zijn functie en de te verwachten krachtinwerking. Afhankelijk van het onderdeel worden dan ook verschillende productiemethoden zoals gieten en extruderen gebruikt. Ook worden verschillende lasmethoden ingezet.

Veel onderdelen zijn zodanig ontworpen dat ze van 100% gerecycled aluminium gemaakt kunnen worden. Dit leidt tot een energiebesparing bij de productie van 80%. Al met al heeft de nieuwe carrosserie een optimale stijfheid-/gewichtverhouding. Bovendien is hij 20% stijver dan zijn voorganger. De torsiesterkte bedraagt 19.400 Nm per graad. De vorige SL was goed voor 16.400 Nm per graad.

Het veiligheidsniveau van de nieuwe SL is hoger dan dat van de voorganger. Dat zit hem niet alleen in de intelligente constructie van de carrosserie met ruime 'crashzones' voor en achter, maar ook in de crash-resistente stoelen en de veilige plaatsing van de brandstoftank (boven de achteras). Zoals gebruikelijk bij Mercedes-Benz waren de gehanteerde veiligheidseisen veel strenger dan wettelijk voorgeschreven.

Mercedes-Benz SL

De lichte en torsiestijve carrosserie biedt ook op andere vlakken grote voordelen. Hij vormt om te beginnen de basis voor de bijzonder dynamische rijeigenschappen. Bovendien is het koetswerk vrijwel trillingvrij en ook het akoestische comfort is naar verwachting van grote klasse.

Dat wordt versterkt door de toepassing van innovatieve isolatiematerialen en -technieken. Zo maakt de nieuwe SL gebruik van zeer licht isolerend schuim in onder meer de bodemplaat en speciale bekledingsmaterialen in de wielkasten. Een gesprayde bekleding van diverse carrosserie-elementen draagt ook bij aan het terugdringen van geluid afkomstig uit de koetswerkstructuur. Motorgeluid wordt optimaal gedempt door de toepassing van een vliegwiel met variabele massaverdeling. Ten slotte de voorruit. Die bestaat uit gelaagd glas waarin een geluidisolerende laag is opgenomen.

De achterklep van de nieuwe SL is ook zeer licht. Hij maakt gebruik van het zogenaamde SMC hybrid-design (SMC = sheet moulding compound). Daarbij is een synthetisch materiaal op een stalen frame aangebracht. Beide materialen passen uitstekend bij elkaar omdat ze dezelfde uitzettingscoëfficiënt hebben. In de achterklep zijn de antennes voor navigatie, digitale radio en mobiele telefoon onzichtbaar geïntegreerd.

Mercedes-Benz SL

De motorkap van de nieuwe SL is net als die van zijn voorganger van aluminium. Dat geldt ook voor de deuren. De zogenaamde frictiescharnieren van staal en aluminium maken het mogelijk om de deuren onder elke gewenste hoek te 'fixeren'.

De nieuwe SL wordt in het voorjaar van 2012 op de Nederlandse markt verwacht.