16 november 2011
Porsche Panamera (2009 - 2016)

Porsche Panamera (2009 - 2016)

Porsche introduceert Panamera GTS

16 november 2011 | buitengewone prestaties. De Porsche Panamera GTS heeft meer vermogen, een verlaagd en sportiever afgestemd onderstel en krachtigere remmen, zonder de praktische eigenschappen op te offeren.

De motor van de nieuwe Porsche Panamera GTS is een gemodificeerde versie (zonder turbo) van de 4,8-liter V8-motor. Deze levert een vermogen van 316 kW (430 pk) bij 6.700 t.p.m. Dat is 22 kW (30 pk) meer dan het vermogen van het zustermodel, de Panamera S/4S. Ook het maximumkoppel is gestegen: van 500 naar 520 Nm. Met deze cijfers is de Panamera GTS in staat om in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/uur te accelereren. De topsnelheid bedraagt 288 km/uur.

Porsche Panamera (2009 - 2016)

De PDK-transmissie (Porsche Doppelkupplungs Getriebe) zorgt in samenwerking met de vierwielaandrijving en het standaard Sport Chrono-pakket dat de Panamera de voorwaartse versnelling geen moment onderbreekt. Tijdens het accelereren kunnen de inzittenden via de "Sound Symposer" extra genieten van de 'ademhaling' van de motor. Dit systeem zet een akoestisch kanaal open dat de vibraties tussen de gasklep en het luchtfilter opvangt, wat een bijzonder geluid oplevert.

Om de snelheid van de Panamera GTS in goede banen te leiden heeft Porsche de auto voorzien van het toonaangevende remsysteem van de Panamera Turbo. Adaptieve luchtvering en Porsche Active Suspension Management (PASM) behoren tot de standaarduitrusting. Beide verbinden het onderstel met de carrosserie en spelen voortdurend in op de rijomstandigheden door de rijhoogte, de stugheid van vering en demping elektronisch aan te passen. Porsche heeft het onderstel van de Panamera GTS tien millimeter verlaagd en de demping steviger afgesteld, wat de wendbaarheid ten goede komt en zo het sportieve karakter versterkt.

Porsche Panamera (2009 - 2016)

De stabiliteit in bochten is vergroot door de spoorbreedte van de achteras met een centimeter te vergroten. 19-inchwielen met banden in de maat 255/45 voor en 285/40 achter zorgen voor de benodigde hoeveelheid grip.

Klanten die nog meer sportiviteit wensen, kunnen kiezen voor het optionele Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Dit systeem minimaliseert de rolneiging van de carrosserie om de lengteas, wat de stabiliteit bij lastwisselingen ten goede komt.

Porsche Panamera (2009 - 2016)

Het sportieve karakter van de Porsche Panamera GTS komt tot uitdrukking door het feit dat hij is voorzien van stijlelementen van de Panamera Turbo. Extra grote luchtinlaten aan de voorzijde zorgen voor de beademing van de motor. Aan de achterzijde is de GTS uitgerust met dezelfde viertraps achtervleugel als de Turbo, die zichzelf afhankelijk van de snelheid op de ideale hoogte instelt. De vele zwarte accenten en matzwarte uitlaatpijpen laten geen twijfel bestaan over het prestatiepotentieel van de Panamera GTS.

In het interieur komt dit tot uiting in het veelvuldig gebruik van alcantara (onder meer voor de hemelbekleding) en de met leder beklede, achttienvoudig elektrisch verstelbare, sportstoelen. De optionele, contrasterende stiksels (in Carmine Red of GT Silver) op onder meer de vloermatten, de veiligheidsgordels en het dashboard maken het onderscheidende interieur helemaal áf.

Porsche Panamera (2009 - 2016)

De Panamera GTS kost 155.300 euro en staat vanaf februari 2012 bij de Porsche-dealers.