16 november 2011
 

Cadillac XTS

Cadillac onthult nieuwe XTS

16 november 2011 | Cadillac heeft vandaag de 2013 XTS onthuld, de nieuwste aanwinst in de reeks luxe sedans van Cadillac. Vanaf het voorjaar van 2012 arriveert hij in de VS en Canada in de showrooms als de technologisch meest geavanceerde productieauto in de geschiedenis van het merk. De productie van de XTS start in het voorjaar van 2012 in Oshawa, Ontario.

De nieuwe XTS is binnen Cadillac's vernieuwde modelreeks direct boven de centrale CTS-familie gepositioneerd. Hij beschikt over een direct ingespoten 3.6-liter krachtbron en een all-wheel-drive systeem.

Cadillac CUE is de gebruikersinterface die geheel naar eigen wens kan worden geconfigureerd. Het hart van CUE, wat staat voor Cadillac User Experience, is het standaard acht inch (203 mm) scherm in de middenconsole, het vak onder het scherm en de bediening op het stuurwiel. CUE is voorzien een aanraakscherm met 'proximity sensing' (dat ziet wanneer een hand in de buurt van het scherm komt en daar op reageert), herkenning van interactieve handbewegingen en natuurlijke stemherkenning.

Cadillac XTS

Het 12,3 inch (312 mm) instelbare instrumentarium is exclusief voor de XTS beschikbaar. Het voorziet in heldere grafische displays waarop ondermeer vier instelbare thema's worden weergegeven, uiteenlopend van minimale tot zeer uitgebreide informatie. En hoewel het een prominent element vormt in het technologische karakter van de XTS, maakt CUE deel uit van een uitgebreidere benadering van het design, de mogelijkheden en de prestaties van de auto.

De technologie in de XTS ondersteunt voor een belangrijk deel een reeks geavanceerde veiligheidsvoorzieningen die zijn gebaseerd op de 'Control & Alert' strategie van Cadillac die het zicht rondom de auto vergroot. Deze voorzieningen helpen bestuurders potentieel gevaarlijke situaties tijdig te ontdekken en grijpen zelfs in wanneer een botsdreiging zeer serieus wordt. Hierbij worden diverse vormen van visuele, hoorbare en voelbare waarschuwingssignalen geactiveerd, afhankelijk van de situatie.

De waarschuwingssystemen zijn ontworpen om obstakels te detecteren met voldoende waarschuwingstijd om de bestuurder in staat te stellen te reageren en uit te wijken. Een voorbeeld van zo'n systeem is Safety Alert Seat, dat afhankelijk van de situatie de linker- of rechterkant van de zitting van de bestuurder laat vibreren. De voorzieningen die daadwerkelijk zelf ingrijpen, waaronder Automatic Collision Preparation, nemen het van de bestuurder over wanneer een dreiging te groot wordt of wanneer de bestuurder eerder niet op andere waarschuwingssignalen heeft gereageerd.

Cadillac XTS

De carrosserie is voorzien van strategisch geplaatst ultrasterk staal voor kracht en botsbescherming en fungeert als basis voor het geavanceerde chassissysteem.

Een Haldex all-wheel-drive systeem met een elektronisch limited-slip differentieel dat de aandrijfkracht tussen de achterwielen splitst vormt een aanvulling op de HiPer Strut voorwielophanging en de standaard Magnetic Ride Control realtime demping. HiPer Strut is gebaseerd op een voorwielophangingontwerp met MacPherson veerpoten en beschikt over dubbele bevestigingen aan de bovenkant die de overdracht van veer- en demperbelasting op de koetswerkstructuur voorkomt.

Magnetic Ride Control zorgt voor een precieze controle over carrosseriebewegingen. Het systeem 'leest' de weg iedere milliseconde en verandert de demperinstellingen iedere vijf milliseconden. Het systeem vervangt de conventionele schokdempers met een mechanische klep door elektronisch gestuurde dempers gevuld met een magnetische vloeistof waarin hele kleine ijzerdeeltjes zweven. Door een magneet in te schakelen worden de ijzerdeeltjes vrijwel direct opgelijnd waardoor ze dempingweerstand genereren.

Cadillac XTS

StabiliTrak elektronische stabiliteitscontrole is standaard op alle uitvoeringen, net als een variabele stuurbekrachtiging en Brembo-schijfremmen rondom gekoppeld aan een vierkanaals ABS-systeem.

Het vermogen van de XTS wordt geleverd door een 3.6-liter V6 benzinemotor. Deze levert naar verwachting 305 pk (224 kW). De LFX-motor is gekoppeld aan de Hydra-Matic 6T70 zestraps automaat met tap-shift bediening.

Cadillac XTS Cadillac XTS Cadillac XTS
 
Websitewww.cadillaceurope.co
Deel via