31 oktober 2011
Mazda3

Mazda3

Vernieuwde Mazda3 nu bij de dealer

31 oktober 2011 | Vanaf vandaag staat de gefaclifte Mazda3 bij de Nederlandse dealers in de showroom. Het nieuwe model is beschikbaar vanaf 18.990 euro voor de S-uitvoering van de vijfdeurs hatchback met 1.6 liter benzinemotor en handgeschakelde vijfversnellingsbak. De vernieuwde Mazda3 is herkenbaar aan een gespierdere uitstraling met nieuw front, nieuw ontworpen achterbumper, nieuwe velgen, subtiele productwijzigingen, een nieuwe exterieurkleur en rijker uitgeruste uitvoeringen.

De neus met de grote vijfpuntsgrille is aangepast om een rijkere en stijlvollere indruk achter te laten. De hoeken van de voorbumper hebben nu meer oppervlakte rondom de luchtinlaten, nieuwe ronde mistlampen onderaan en een lagere onderrand die verder naar voren steekt dan voorheen.

Mazda3

Ook de achterkant van de vijfdeursuitvoering van de gefacelifte Mazda3 is aangepast. De achterbumper is dunner gemaakt (hij steekt 30 mm minder uit dan bij de sportuitvoering van de huidige hatchback) en de reflectoren zijn dichter bij de zijpanelen geplaatst. Daardoor ziet de Hatchback er van achteren breder en meer solide uit. De verkorte achterbumper vergemakkelijkt ook het in- en uitladen van de kofferbak van de hatchback.

De ontwerpers vervingen de zilveren kleur van de onderste helft van het dashboard door zwart en omringden de schakelaars en knoppen die het meest door de bestuurder gebruikt worden met satijnglanzen zilveren ringen die eenvoudiger te zien zijn.

Mazda3

De rode graphics van het multi-information display (onder de dashboardkap) van het huidige model zijn vervangen door heldere witte graphics die ook eenvoudiger te zien zijn. Het instrumentenpaneel met twee sets meters is ook verbeterd in het gefacelifte model zodat het eenvoudiger af te lezen is, vooral overdag. De zwarte wijzerplaten van het huidige model zijn vervangen door witte graphics die permanent verlicht zijn. Deze graphics zijn op een grijze achtergrond geplaatst (standaard- en hogere uitvoeringen) of op een sportieve rode achtergrond bij de Mazda3 MPS.

In plaats van de twee verstevigingsbalken op het huidige model beschikt de voorkant van de gefacelifte Mazda3 over een nieuwe enkele stabilisatorstang die gemaakt is van sterker en stijver materiaal (niet op de 2.2 liter CiTD). Deze nieuwe stang verhoogt de torsiestijfheid. Hij zorgt niet alleen voor meer stijfheid, maar ook voor betere besturing en meer stabiliteit.

Mazda3

Om het rijcomfort te verhogen hebben de engineers kleine maar belangrijke aanpassingen gedaan aan het McPherson-systeem vóór, de multilink wielophanging achter en aan de elektrohydraulische stuurbekrachtiging (EHPAS).

Het rijcomfort wordt verhoogd met het terugdringen van geluiden en trillingen in het interieur. Om dit te bereiken de engineers een nieuw B-frame geïntroduceerd onder de vloer dat 0,7 mm dikker is dan voorheen en dat beschikt over een verbindingsstuk met meer laspunten. Dit gaat vervorming van de onderkant van het interieur tegen. Ook beschikt de vloer over meer geluidsisolatie, wat weggeluiden vermindert en het interieur van de gefacelifte Mazda3 stiller maakt.

Mazda3

De gefacelifte Mazda3 biedt in Nederland keuze uit vier benzinemotoren, beginnend met de 2.0 liter DISI i-stop met handgeschakelde zesversnellingsbak, die 110 kW / 150 pk levert bij 6.200 t/min en 191 Nm koppel bij 4.500 t/min. Dit wordt gecombineerd met Mazda's start/stop-systeem, i-stop, dat de motor uitzet als de auto stilstaat om zo brandstof te besparen. Het brandstofverbruik van de gefacelifte Mazda3 wordt verder met 0,1 liter teruggedrongen door geoptimaliseerd motormanagement en verbeterde aerodynamica, tot 6,7 liter per 100 km. De CO2-uitstoot is teruggebracht van 159 tot 157 g/km (gecombineerd).

De High Power 2.2 liter CiTD turbodieselmotor is het paradepaardje onder de dieselmotoren en levert maximaal 136 kW / 185 pk bij 3.500 t/min en 400 Nm koppel bij 1.800-3.000 t/min. Hij verbruikt 5,4 liter brandstof per 100 km, 3,6% minder brandstof dan het huidige model. Zodoende produceert hij 144 g/km CO2, 3,4% minder dan voorheen.

Mazda3

Het dieselgamma van de gefacelifte Mazda3 kent ook de 1.6 liter CiTD turbodieselmotor met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Hij levert maximaal 85 kW / 115 pk en 270 Nm koppel bij 1.750-2.500 t/min. Hij verbruikt 4,3 liter brandstof per 100 km (2,3 % minder dan voorheen) en stoot 115 g/km CO2 uit (gecombineerd), 1,7% minder dan het huidige model dankzij verminderde weerstand in de oliepomp.