2 november 2011
Peugeot 208

Peugeot 208

Peugeot lanceert 208

2 november 2011 | Peugeot lanceert de opvolger van de 207: de 208. Er komen twee verschillende carrosserievormen, een driedeurs en een vijfdeurs. Voor het "A9"-project is dan ook vanaf het allereerste begin het strengste eisenpakket ooit vastgesteld, teneinde een auto te creëren die een echte generatiesprong teweeg zou brengen.

De 208 is volgens de makers uiterst wendbaar en efficiënt. De technische basiskeuzes leverden een lichte auto op (gemiddeld 110 kg lichter dan de 207, tot een maximum van 173 kg, met een gamma vanaf 975 kg), die aërodynamisch (Cx van 0,29; SCx van 0,61) en uiterst compact is vormgegeven (7 cm korter, 1 cm lager). Deze gewonnen ruimte uit zich in een merkbaar royaler interieur, met meer ruimte achterin (5 cm meer knieruimte) en een grotere bagageruimte (15 dm3 meer inhoud).

Peugeot 208

De 208 geeft vorm aan de nieuwe richting van Peugeot op het gebied van design. Zwevende grille, markante koplampen, boomerangvormige achterlichten: ieder detail is ontworpen rond een "wervelkolom" waarvan de structuur zelfs op het dak zichtbaar is. Met de strakke en atletische stijl slaat het merk een nieuwe weg in. De twee carrosserievormen hebben ieder hun eigen uitstraling, waarbij de achterste lijnen van de 3-deurs uitvoering herinneringen oproepen aan een beroemde voorganger.

De bestuurdersplek is volledig onder handen genomen. De plek wordt gekenmerkt door een opvallend klein stuur, een hoger geplaatst instrumentenpaneel, direct in het zichtveld van de bestuurder en een groot touch screen.

Peugeot 208

Met een CO2-uitstoot die gemiddeld 34 g/km lager is dan bij de 207, plaatst de 208 zich in zijn segment hoog in de ranglijst. De nieuwste motortechnieken en de ruime toepassing van het e-HDi micro-hybride systeem in combinatie met het lage gewicht en de aërodynamische eigenschappen zijn hier debet aan.

Met vijf uitvoeringen waarvan er vier zijn voorzien van een Stop en Start-systeem (e-HDi), begint het dieselaanbod met een CO2-uitstoot van 87 g/km, wat neerkomt op 3,4 l/100 km. De uitstoot bij de dieselversies is nooit hoger dan 99 gram. Met de 208 introduceert Peugeot de nieuwe 1.0 en 1.2 l VTi 3-cilinder benzinemotoren. Deze motoren beginnen bij een CO2-uitstoot van 99 g/km, ofwel 4,3l/100 km.

Peugeot 208

Met 25% aan "groene materialen" (natuurlijke of gerecyclede materialen) ontketent deze auto een revolutie binnen Peugeot op het gebied van eco-ontwerp. Als wereldprimeur zijn de achterbumper en ventilatorunit zelfs volledig gemaakt van dit soort materialen. Een dergelijke bumper alleen al is goed voor een besparing van 1600 ton brandstof per jaar.