28 oktober 2011
 

Car2go

Car2go start in Amsterdam

28 oktober 2011 | Car2go, een deelautoproject van moederonderneming Daimler, heeft bekendgemaakt dat zij op 24 november in Amsterdam van start zullen gaan. Met hun 300 blauwwitte Smarts ForTwo Electric Drive, die spontaan kunnen worden gehuurd, zullen zij één van de eerste bedrijven zijn die 'mobiliteit op aanvraag' met volledig elektrische auto's aanbieden. Door toestemming aan het project te verlenen hoopt de gemeente Amsterdam de luchtkwaliteit van hun stad te verbeteren.

Gemak en eenvoud voeren de boventoon bij car2go. Na aanmelding via Internet of de shop ontvangt de gebruiker een deelnemerskaart of sticker op het rijbewijs waarmee hij of zij de deelauto kan activeren. Met de car2go-finder op Internet of smartphone kunnen beschikbare wagens worden gevonden en gereserveerd. De portieren worden ontgrendeld door de deelnemerskaart of rijbewijs met sticker voor de kaartlezer achter de voorruit te houden. Na het invoeren van een persoonlijke pincode en het beoordelen van de toestand van de auto wordt de sleutel vrijgegeven en kan er gereden worden.

Bij aankomst op de bestemming kan de gebruiker zich via het ingebouwde display afmelden en de auto achterlaten voor een volgende gebruiker, of voor gebruik op een later tijdstip. De kosten worden per minuut in rekening gebracht en verrekend via creditcard of incasso. In de prijs zijn verzekering, opladen, onderhoud en parkeergelden inbegrepen.

Car2go

Het werkgebied van car2go ligt grofweg binnen de ringweg van Amsterdam, exclusief Amsterdam-Noord maar met gedeeltes in het gebied van de Zuidas, Arena en IJburg. Klanten kunnen gedurende de huurperiode met hun car2go overal naartoe rijden, maar moeten deze na afloop terugbrengen binnen het car2go-gebied. De auto's kunnen worden opgehaald bij en worden teruggebracht naar iedere parkeerplaats binnen het car2go-gebied of bij een van de 36 speciaal daarvoor aangewezen car2go-parkeerplaatsen in zes garages van Q-Park in het stadscentrum.

Amsterdam is de vijfde stad ter wereld waar car2go wordt aangeboden, en de cijfers liegen er niet om: het project is tot nu toe een succes. Het bedrijf kent een snelle groei van gebruikers. Meer dan 45.000 leden in de Duitse steden Ulm en Hamburg, de Texaanse hoofdstad Austin in de Verenigde Staten en de Canadese stad Vancouver hebben reeds meer dan 900.000 keer gebruik gemaakt van de 1.100 car2go's.

Car2go vormt het raakvlak tussen privéauto en deelauto, maar ook tussen privéauto en openbaar vervoer. Omdat er geen abonnementskosten aan verbonden zijn en omdat de auto's spontaan kunnen worden gehuurd zonder ze op een vastgestelde plaats in te leveren, combineert car2go vrijheid, flexibiliteit en beschikbaarheid. Hun 'personal public mobility' in volledig elektrisch aangedreven auto's brengt voordelen met zich mee, maar het zal ook nadelig uit kunnen pakken.

Car2go

Amsterdam kende al eerder een deelproject met elektrische voertuigen. De Witkar, geïntroduceerd in 1972, had een maximum snelheid van 30km/h en een actieradius van 15km. Met het weinige comfort en vele opladen is de Witkar nooit populair geworden. Hier moet car2go verandering in brengen. De auto's die car2go Amsterdam in zal zetten zijn van de tweede generatie Smart ForTwo Electric Drive met lithium-ion batterij en (uiteraard) automatische versnellingsbak.

Het is een basis model, zoals de kale velgen al doen vermoeden. Wel heeft de Smart een carbonfibre dak, radio en airco. Een groot deel van de middenconsole is vervangen door een touchscreen voor de bediening van de huurprocedure; het doet tevens dienst als navigatiesysteem. De stoelen zijn speciaal voor car2go voorzien van een duurzaam materiaal dat eenvoudig te reinigen is.

De Smart ForTwo Electric Drive heeft met zijn lithium-ion batterij een actieradius van 135 km, wat meer dan genoeg moet zijn voor de gemiddelde car2go gebruiker. De gemiddelde rit, zoals gemeten in de voorgaande steden, is 20 tot 30 minuten voor een afstand tussen de 5 en 10 kilometer.

Car2go

Autozine verwacht dat de gemiddelde gebruiksduur in Amsterdam hoger zal liggen. Niet omdat de afstanden groter zijn, maar omdat er in vergelijking een grotere verkeersdrukte is. Een proefritje van 500 meter met de car2go Smart in hartje Amsterdam duurde maar liefst 15 minuten voor de voorzichtige, zich aan de regels houdende chauffeur. De vele rode lichten, auto's en busjes, trams en toeristen zijn enorme hinderpunten. Zelfs voor de brutalere chauffeur zal het onmogelijk zijn om zich aan de gemiddelde tijden voor de gemiddelde afstanden te houden. Is zo'n auto 'huren' in Amsterdam dan nog wel zo voordelig?

De introductie van car2go Amsterdam gaat samen met de invoering van een nieuw prijssysteem van car2go wereldwijd. De gebruiker betaald 29 cent per rijdende minuut en 9 ct/min voor een tussentijdse stop. Het proefritje van 500 meter in 15 minuten zou dus €4,35 kosten. Stel dat de brutale chauffeur die afstand in gemiddeld 5 minuten weet af te leggen. 5 kilometer zou hem dan 50 minuten en €12,90 (het maximale uurtarief) kosten. Het openbaar vervoer of (huur)fiets is hiermee sneller en voordeliger. Voor korte huurperioden in Amsterdam zal car2go dus niet erg voordelig zijn.

Echter, het dagtarief van €39,- is lager dan van menig andere huurauto. Daarbij komt nog dat parkeren vrijwel gratis is (wat zeer aantrekkelijk is in de op vier na duurste stad om te parkeren) en dat de gebruiker bijna altijd zeker is van een parkeerplek bij de oplaadpunten of speciale car2go vakken (niet geheel onbelangrijk met het Amsterdams parkeerprobleem).

Car2go

Ga voor meer informatie over car2go en het deelautoproject naar www.car2go.com of de shop aan de Oude Spiegelstraat 6a in Amsterdam. Tot de introductiedatum van car2go in Amsterdam op 24 november is de registratie gratis. Daarna geldt een eenmalig registratiebedrag van €10,- voor de ontvangst van de car2go deelnemerskaart.

Car2go Car2go Car2go Car2go Car2go
 
Websitewww.car2go.com
Deel via