28 oktober 2011
 

CitroExpert

CitroExpert bestaat 15 jaar

28 oktober 2011 | Het onafhankelijke magazine CitroExpert viert dezer dagen zijn vijftiende verjaardag. En om dit luister bij te zetten verschijnt een extra dikke uitgave, met als thema: Citroën en de Verenigde Staten. Het is immers bijna een eeuw geleden dat André Citroën voor het eerst voet zette op Amerikaanse bodem, zich liet inspireren voor wat in de jaren twintig en dertig de grootste autofabriek van Europa zou worden.

"CitroExpert begon als een avontuur, misschien net zo als de autoproductie van roerganger André in 1919", lacht hoofdredacteur Wouter Jansen, maar met een meer dan gezonde achterban nationale én internationale Citroënliefhebbers/-rijders groeide het uit tot een succesvolle publicatie. Alle modellen zijn regelmatig in het magazine vertegenwoordigd, van de eerste 10HP Type A via Traction, 2cv en DS tot en met de meest recente DS5 en futuristische concept cars.

Het zojuist verschenen jubileumnummer over Citroën in Amerika is het resultaat van diepgaande research. Hoe André Citroën in 1913 de grote oversteek waagde aan boord van het stoomschip La France, de eerste importeur in New York die in 1921 werd aangesteld, maar ook de contacten met gerenommeerde leveranciers van de modernste technieken. Zoals Budd die vanaf midden jaren '20 de geheel stalen koetswerken ontwikkelde, of Westinghouse die zijn gepatenteerde servoremmen in de Citroën B14 zag toegepast.

De verkoop van Citroëns in de VS begon met de Traction pas echt te lopen eind jaren dertig, toen Challenger Motors een markt zagen voor een grenzeloze auto in het land van onbegrensde mogelijkheden. Een fabrieksfiliaal kwam er in 1957, gedurende ruim vijftien jaar zou men hier de 2cv, Ami6, HY, Méhari, DS en SM verkopen. Vaak aangepast aan de lokale omstandigheden en wettelijke eisen van verlichting, veiligheid of uitstoot.

CitroExpert

Tot nu toe onbekend was het inhuren door Citroën begin jaren '60 van de Amerikaanse stylist Henry de Ségur Lauve, die onder meer eerder de Buick Le Sabre tekende. Maar zijn ideeën voor nieuwe Citroëns waren té afwijkend en werden niet overgenomen. Maar de prachtige gouaches die werden gevonden zijn de moeite waard.

Na het einde van de fabrieks-periode in 1973 zijn er nog bedrijven geweest die de 2cv6, CX, GS en XM importeerden, maar dit ging slechts om honderden, in het beste geval een paar duizend exemplaren. Anno 2011 kan de Amerikaanse klant alleen nieuwe, bijna identieke zustermodellen van gelegenheidspartner Mitsubishi aanschaffen, de equivalenten van onze C-Zero, C-Crosser en de toekomstige C4 Aircross.

Naast unieke feiten en foto's in dit jubileumdossier van 100 pagina's maakte striptekenaar Olivier Marin een omslag, met een knipoog naar Hergé: André Citroën naast diens grote voorbeeld Henry Ford in een open, klassieke Citroën. CitroExpert is verkrijgbaar in de beter gesorteerde tijdschriftenhandel.

CitroExpert
 
Websitewww.citroexpert.nl
Deel via