25 oktober 2011
Lexus GS

Lexus GS

Lexus onthult GS450h F-Sport

25 oktober 2011 | Lexus onthult op de SEMA autoshow in Las Vegas de Lexus GS450h F-Sport. Het model is de meest sportieve Full Hybrid ooit. Dat komt onder meer tot uiting in een sportonderstel met meesturende achteras en een "dubbele" sportstand. Daarbij wijkt het design af van de 'normale' GS 450h; de vormgeving is krachtiger. De F-Sport staat in het tweede kwartaal van 2012 bij de Lexus-dealer. Prijzen zijn nog niet bekend.

De voor- en achterbumpers werden gewijzigd, de grille kreeg een exclusief ontwerp en aan de achterzijde valt een spoiler op. Donkergetinte 19 inch aluminium wielen zijn standaard. In de auto is de sportieve inslag ook duidelijk: in het interieur vallen aluminium accenten op, net als elektrisch verstelbare lederen sportstoelen en zwarte hemelbekleding.

Een sportonderstel met opnieuw afgestelde voor- en achterdempers, ondersteund door AVS (Adaptive Variable Suspension), leidt alles in goede banen. De bestuurder kan kiezen uit twee demperkarakteristieken: één voor normaal – waarbij de nadruk op comfort ligten één voor een sportieve rijstijl. Ook voorziet Lexus de GS450h F-Sport van 356 millimeter grote remschijven voor.

Lexus GS

Met het Drive Mode Select System kan de bestuurder kiezen uit vier standen; ECO, NORMAL, SPORT S en SPORT S+. Ze hebben elk een eigen karakteristiek voor de gasrespons, de automatische versnellingsbak en het motorvermogen. De standen maken het mogelijk te differentiëren tussen de milieuvriendelijke of juist de dynamische eigenschappen.

De GS 450h F-Sport heeft een sterke aandrijflijn. Dankzij een nieuwe 3,5-liter V6 en twee elektromotoren staat de bestuurder een vermogen van 252 kW (343 pk) ter beschikking. Hiermee sprint de auto in 5,9 seconden naar 100 km/u. De (begrensde) topsnelheid bedraagt 250 km/u. Ondanks die topprestaties is het normverbruik laag: die blijft onder de 6,3 l/100 km.

Lexus heeft de F-Sport uitgerust met het "Lexus Dynamic Handling System" (LDH). Hierdoor is het de eerste hybrideauto ter wereld met vierwielbesturing. Deze ondersteltechnologie integreert DRS (Dynamic Rear Steering), VGRS (Variable Gear Ratio Steering), EPS (Electric Power Steering) en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met variabele overbrengverhouding om ieder aspect van de voor- en achterwielen te controleren. Het systeem meet voortdurend de snelheid, de stuurhoek en andere variabelen en berekent aan de hand daarvan de optimale stuurhoek van alle vier de wielen om de stabiliteit van de auto te verbeteren.

Lexus GS

Het innovatieve karakter van de GS 450h F-Sport zit niet alleen in het onderstel of het Drive Mode Select System verscholen. Zo heeft het model standaard een ongekend groot 12,3 inch scherm voor audio en navigatie én profiteren alle inzittenden van de nano-e-airconditioning. Maar ook veiligheid verhogende zaken als Head-Up Display, LED Koplampen, Pre-Crash Safety, actieve gordels, Adaptive Cruise Control, Night View, Driver Monitoring System en Blind Spot Detection zijn leverbaar.