11 oktober 2011
Ford Focus

Ford Focus

PowerShift-automaat voor Ford Focus 1.6 Ti-VCT

11 oktober 2011 | De nieuwe Ford Focus die is uitgerust met de 125 pk / 92 kW sterke 1.6-liter Ti-VCT-benzinemotor, kan nu worden gespecificeerd met de PowerShift-zesversnellingsbak met dubbele droge koppeling. Het is voor het eerst dat de geavanceerde PowerShift-transmissie met dubbele droge koppeling wordt toegepast in de Europese productreeks van Ford. Deze transmissie is de opvolger van de conventionele automatische vierversnellingsbak met koppelomvormer die leverbaar was op de vorige Focus.

De PowerShift-transmissie levert, ten opzichte van de automaat die hij vervangt, een aanzienlijke bijdrage tot het verlagen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Vergeleken met de 100-pk sterke 1.6-liter automaat in de vorige Focus, ligt de CO2-uitstoot van de nieuwe Focus 1.6-liter met PowerShift transmissie 19% lager en komt nu uit op 149 g/km. Het brandstofverbruik ligt gemiddeld op 6,4 liter/100 km. Daarnaast is de acceleratie van 0 - 100 km/u teruggebracht van 13,6 tot 11,7 seconde.

De PowerShift-transmissie is gebaseerd op een handgeschakelde transmissie, en mist het extra gewicht en de complexiteit van de koppelomvormers, een planetaire versnellingsbak en oliepompen van conventionele automatische transmissies. Met de elektronisch gestuurde dubbele koppeling kan snel en soepel van versnelling worden gewisseld, zodat er een naadloos overlopend koppel aan de wielen wordt geleverd.

Om te voldoen aan de behoeften van kleinere, minder krachtige motoren, maakt de nieuwe transmissie voor overdracht van de aandrijving gebruik van een droge koppeling in plaats van de natte koppeling die in de eerder geïntroduceerde PowerShift-transmissies wordt toegepast. Een droge koppeling maakt de transmissie lichter en nog efficiënter, dankzij een eenvoudiger koelsysteem en elektromechanische aandrijving voor koppelingen en versnellingen. Dit levert een verdere brandstofbesparing en verlaging van de CO2-uitstoot op.

Ford Focus

Bestuurders van een Ford Focus met de nieuwe PowerShift-transmissie kunnen een volautomatische modus selecteren met een standaard- of met een sportief schakelprogramma. Ook kunnen zij kiezen voor handmatig schakelen.

Verder is aan de transmissie een aantal functies toegevoegd:

  • Hill Start Assist: Voorkomt dat de auto naar achter rolt wanneer deze op een helling staat. Het systeem handhaaft de remdruk tot de motor voldoende koppel genereert om de auto hellingopwaarts te laten rijden en biedt de bestuurder zo meer vertrouwen en veiligheid.
  • Lagesnelheidsmodus: Zorgt voor de typerende 'kruip'-functie die bestuurders verwachten van een automatische transmissie en waarmee zij tijdens manoeuvres op lage snelheid hun auto goed met de rem kunnen beheersen.
  • Stationairloop: De transmissie ontkoppelt automatisch wanneer de motor stationair draait of bij decelereert. Dit zorgt voor minder wrijving, lager brandstofverbruik en lagere NVH-waarden.
  • Microslip koppeling: Draagt bij tot een lager brandstofverbruik door de mogelijkheid van lagere toerentallen zonder ongewenste NVH. Minieme hoeveelheden koppelingsslip zorgen ervoor dat de motor bij lagere toerentallen minder trilt en dat er soepeler wordt geschakeld.

De 125 pk/92kW sterke Ford Focus 1.6 Ti-VCT met PowerShift-transmissie is per direct leverbaar. De vanafprijzen zijn:

  • Focus Trend 1.6 Ti-VCT PowerShift hatchback/sedan € 24.495,-
  • Focus Titanium 1.6 Ti-VCT PowerShift hatchback/sedan € 26.995,-
  • Meerprijs Wagon € 600,-