11 oktober 2011
 

Nissan

Nissan voorspelt acties bestuurder

11 oktober 2011 | Nissan werkt met Technische Hogeschool van Lausanne aan research en development-projecten om de acties van bestuurders te kunnen voorspellen. Na de denkwijze van de bestuurder te hebben geanalyseerd, kan de auto van de toekomst voorspellen wat de volgende handeling van de bestuurder is tijdens zijn rit. Als de bestuurder zich voorneemt om linksaf te slaan, bereidt de auto zich voor op die manoeuvre en kiest de juiste snelheid en positie op de weg voordat hij de bocht daadwerkelijk neemt.

Nissan onderneemt dit baanbrekende werk samen met de Technische Hogeschool van Lausanne (École Polytechnique Fédérale de Lausanne, EPFL) in Zwitserland. Diepgaand onderzoek op het gebied van Brain Machine Interface-systemen (BMI) door wetenschappers van EPFL heeft het mogelijk gemaakt dat lichamelijk gehandicapte personen hun rolstoel besturen uitsluitend door overdracht van gedachten.

Professor José del R. Millán, die het project leidt, vertelt: "Het idee is om de intelligentie van de bestuurder en die van de auto met elkaar te verbinden, zodat conflicten tussen die twee worden voorkomen. Daarmee willen we het verkeer veiliger maken".

Nissan

Hoewel besturing via gedachten (via BMI-systemen) al gevestigde praktijk is in de wereld van de wetenschap, blijkt dat het vereiste concentratieniveau daarvoor uitzonderlijk hoog is. Nissan en EPFL ontwikkelen systemen die weer een stap verder gaan en gebruikmaken van statistische analyses om de intenties van de bestuurder te voorspellen en die zijn cognitieve status analyseren in relatie tot de omstandigheden.

Met de meetgegevens van de hersenactiviteit en de oogbewegingen van de bestuurder, en door de omgeving van de auto te scannen in samenhang met de gegevens die de sensoren in de auto leveren, is het mogelijk te voorspellen wat de bestuurder zal doen tijdens zijn rit (neemt hij de afslag, gaat hij inhalen of van rijbaan wisselen?) en hem te assisteren bij die manoeuvre om de veiligheid én het rijplezier te verhogen.

Voor het project voegde de Roemeen Lucian Gheorghe, onderzoeker van Nissan, zich deze zomer bij de wetenschappers van EPFL. Gheorghe is afgestudeerd op het gebied van informatica en kunstmatige intelligentie aan de universiteit van het Japanse Kobe. Sindsdien heeft hij de afgelopen veertien jaar in Japan onderzoek gedaan in Nissans Mobility Research Center. Daar was hij verantwoordelijk voor het onderzoek voor een aantal systemen die de bestuurder assisteren en de toepassing van hersenwetenschapsprogramma's bij de ontwikkeling van auto's.

Nissan

"Hersengolfanalyse heeft me geholpen om te begrijpen in welke mate autorijden de bestuurder geestelijk belast en hoe we die inspanning kunnen beperken. Ik denk dat we in samenwerking met EPFL niet alleen een bijdrage leveren aan de wetenschap, maar dat we ook technologische oplossingen zullen vinden die eenvoudige toegang tot persoonlijke mobiliteit voor iedereen dichterbij brengt", aldus Gheorghe.

"Als onderdeel van ons recentelijk aangekondigde zesjarenplan – Nissan Power 88 – focussen we ons op nieuwe technologie. We hebben al een aantal geavanceerde veiligheidssystemen voor onze auto's ontwikkeld – zoals intelligente cruisecontrol (DCA), een systeem dat de afstand tot de voorligger bewaart (DCA) en een systeem dat bewegende objecten signaleert (MOD). Dit zijn systemen die voortdurend de omgeving van de auto scannen. En het onderzoek van EPFL sluit hier heel mooi bij aan", aldusChristopher Benardis, General Manager Product Economic and Control bij bij Nissan International SA.

Nissan Nissan
 
Websitewww.nissan.nl
Deel via